Inst. for Sygdomsbiologi
67 % Inst. for Jordbrug og Økologi 33 % | |||||||||||||
English title | Veterinary Parasitology and Invertebrate Zoology | ||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Praktisk eksamen kun visse hjælpemidler Parasitologisksystematiske tabeller Artsliste / invertebratzoologi Beskrivelse af eksamen: Praktisk mundtlig eksamen. Forberedelse : Én time med anvendelse af de tilladte hjælpemidler. Eksamensopgaver: Efter lodtrækning stilles hver eksaminand over for to ens-vægtede spørgsmål (ét af praktisk og ét af mere teoretisk art), som begge relaterer enten til det parasitologiske pensum eller til det invertebratzoologiske pensum (fordelt efter de respektive undervisnings-andele: Parasitologi 2/3 og invertebratzoologi 1/3) Eksamination: Der bruges 20-25 minutter på hver eksamination. 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og praktiske øvelser; afvikles efter vekslende tidsskema, som meddeles til kursusdeltagerne via campusnet | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Øvelser afvikles efter særlig plan | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Veterinært basiskursus | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Invertebratzologi: Generelle aspekter vedr. systematik, morfologi, livsscyklus samt økologi for de vigtigste invertebratgrupper med hovedvægt på grupper, der har relevans for husdyrbrug, hygiejne og fødevareproduktion - herunder invertebrater med skadevirkning i levnedmidler. Principper for identifikation af disse grupper. Veterinær Parasitologi: Den teoretiske undervisning omfatter de tre parasitologiske discipliner (helmintologi, entomologi og protozoologi), idet der lægges hovedvægt på parasitter af særlig velfærdsmæssig, produktionsøkonomisk, transmissionsøkologisk og/eller zoonotisk betydning inden for den veterinære klinik og hygiejne-/miljøkontrollen under nordeuropæiske forhold. I den teoretiske undervisning prioriteres forståelse af epidemiologi, patogenese og værtsdyrets resistensforhold. I forlængelse af epidemiologiske forhold diskuteres relevante kontrolprincipper samt fødevaresikkerhed. I den praktiske øvelsesundervisning præsenteres vigtige parasitter så vidt muligt efter deres specifikke tilknytning til de enkelte husdyrarter, idet der lægges vægt på diagnostiske metoder til påvisning og identifikation af parasitinfektioner samt til evaluering af disses betydning for husdyr på individ- og populationsniveau. De vigtigste metoder til parasitologisk laboratorieundersøgelse af fæces m.v. indøves m.h.p. anvendelse i klinikken. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Forelæsninger (systematiske samt opsummerende/tværgående) suppleret med praktiske øvelser, hvor de studerende har lejlighed til at studere præparater (parasitter og andre invertebrater), opnå kendskab til parasitologisk laboratoriediagnostik i almindelighed samt indøve de mest relevante diagnostiske metoder i praksis. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Kursets hovedformål er at give en teoretisk og praktisk indføring i basal og anvendt viden inden for fagområderne invertebratzoologi og veterinær parasitologi, herunder diagnostiske laboratoriemetoder. Når kurset er gennemgået forventes den studerende at kunne: Viden: . udvise overblik over invertebraters generelle systematik, morfologi, biologi og miljømæssige betydning, med hovedvægt på grupper, der har relevans for husdyrbrug, hygiejne og fødevareproduktion, samt sammenfatte principperne for morfologisk identifikation af disse grupper - en videnplatform, der også danner læringsbaggrund for kursets parasitologiske del . forklare grundlæggende parasitologiske principper og begreber i relation til vært-parasitforhold, patogenese og epidemiologi ved parasitinfektioner hos husdyr, herunder betydning af den vilde fauna og zoonotiske infektioner (med hovedvægt på danske forhold). . forklare principperne bag almindeligt anvendte veterinærparasitologiske diagnostiske metoder samt principperne for identifikation af de påviste parasitstadier . forklare zoonotiske parasitters fødevarehygiejniske betydning samt beskrive andre invertebratgrupper med skadevirkning i levnedmiddelproduktionen . forklare og sammenfatte relevante epidemiologisk baserede kontrolprincipper indenfor veterinær parasitologi Færdigheder: . beskrive invertebraters morfologiske karakteristika på grundlag af dissektion eller anden form for makroskopisk eller mikroskopisk undersøgelse . vælge relevante diagnostiske undersøgelsesmetoder til kortlægning af parasitologiske problemstillinger på individ- og besætningsniveau . udføre de i den veterinære klinik almindeligt anvendte koprologiske diagnostiske metoder og forklare styrker / svagheder ved metoderne . evaluere aktuelle parasitbelastningers omfang og sundheds- og produktionsmæssige betydning for husdyr på baggrund af diagnostiske undersøgelser . indhente relevant faglig information i relation til invertebratzoologi og parasitologi Kompetencer: . bedømme invertebraters morfologi og på denne baggrund - i kombination med relevante anamnestiske oplysninger - give begrundede forslag til identifikation til et nærmere specificeret niveau . benytte et fagsprog til entydig kommunikation med såvel lægfolk som fagfæller vedr. parasitologiske problemstillinger . arbejde selvstændigt og tage ansvar for egen videnskabelig praksis inden for de to fagområder . forstå komplekse problemstillinger i relation til husdyrhold og parasitinfektioner, eksempelvis sammenhænge mellem afgræsningsforhold og parasitbelastninger | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Lærebøger Bresciani, J., Frandsen F.: Invertebratzoologi, DSR 1998. Monrad J., Thamsborg S.M.: Veterinær parasitologi / Helmintologi. LIFE-bogladen 2008 Christensen C.M., Monrad J.: Veterinær parasitologi / Entomologi. DSR 1998. Thamsborg S.M., Monrad J.: Veterinær parasitologi / Protozoologi. LIFE-bogladen 2008. Monrad J., Thamsborg S.M, Webster P.: Veterinær parasitologi / Øvelsesnoter. LIFE-bogladen 2008 Håndbøger Eckert. J., K.T. Friedhoff, H. Zahner, P. DePlazes: Lehrbuch der Parasitologie für die Tiermedizin. Enke 2005. Taylor M.A., Coop R.L., Richard Wall: Veterinary Parasitology, 3rd edition, Blackwell Publishing, 2007. Foreyt W.J.: Veterinary Parasitology / Reference Manual, 5th edition, Blackwell Publishing, 2001. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Jesper Monrad, jm@life.ku.dk, Institut for Veterinær Patobiologi/Faggruppen for Parasitologi, Tlf: 35332761 Jørn Reimer Grønvold, jrg@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332676 Stig Milan Thamsborg, smt@life.ku.dk, Institut for Veterinær Patobiologi/Faggruppen for Parasitologi, Tlf: 35333778 Nicolai Vitt Meyling, nvm@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332666 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||