Department of Disease Biology | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 10 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall No aid allowed Description of Examination: 4 timers skr. eksamen. Weight: Der er tre assay opgaver som hver vægtes med 30 point. Endvidere er der 13 mindre opgaver som hver vægtes med 6 point. Der gives karakterer efter opnået samlet point antal samt efter en helhedsvurderi 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 30 March 2009 | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen består af teoretisk undervisning samt øvelser i makroskopisk og histologisk patologi. Det tilstræbes at teoretisk undervisning og øvelser emnemæssigt følges ad. Forelæsninger og øvelser er eftermiddagsundervisning. | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur I direkte forbindelse med forelæsningerne | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Veterinært basiskursus | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Den studerende vil i løbet af kursus lære om generelle patologiske processer, herunder forstå hvordan patologiske processer udvikles og manifesterer sig morfologisk, samt betydning af de patologiske processer for det enkelte væv eller organ og for den samlede organisme. Den studerende vil blive introduceret til fagets terminologi, som danner grundlag for fremtidig kommunikation om patologiske tilstande. Der vil blive undervist i følgende emner: celledød og nekrose, sublethal celleskade, inflammation, cirkulations-forstyrrelser, ernæring og metaboliske sygdomme og neoplasi. Undervisningen foregår af forelæsninger, histologiøvelser, makroskopiske demonstrationer, besvarelse af cases samt efterlæsninger.Den teoretiske undervisning suppleres med mikroskopiske og makroskopiske demonstrationer, hvor det tilstræbes at teori og praksis tidsmæssigt følges ad. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Forelæsninger, efterlæsninger, cases, mikroskopiøvelser, makroskopiske øvelser Den teoretiske undervisning suppleres med mikroskopiske og makroskopiske demonstrationer, hvor det tilstræbes at teori og praksis tidsmæssigt følges ad. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Når kurset er afsluttet forventes den studerende at kunne: Viden: .Beskrive og udtrykke såvel skriftlig som mundlig viden indenfor den teoretiske del af den veterinære patologi, en viden som vil sætte dem i stand til at tilegne sig speciel patologi og klinisk veterinær medicin senere i studiet. .Demonstrere viden om generelle patologiske processer, herunder hvordan patologiske processer udvikles og manifesterer sig morfologisk, samt betydning af de patologiske processer for det enkelte væv eller organ og for den samlede organisme. .Udvise overblik og indsigt i fagets terminologi, som danner grundlag for fremtidig kommunikation om patologiske tilstande. Det drejer sig om basal viden om teori for sygdommes opståen og udvikling. Færdigheder: .Drage konklusioner af almen patologisk relevans efter at have analyseret en given sygdomshistorie (case). .Anvende den rette terminologi til at beskrive og redegøre for patologiske manifestationer på såvel det mikroskopiske som det makroskopiske niveau samt kunne beskrive de tilgrundliggende molekylære og cellulære mekanismer, som ligger til grund for de patologiske manifestationer. .Formidle relevante problemstillinger og løsninger i forhold til de medstuderende. Kompetencer: .Selvstændigt uddrage og løse komplekse teoretiske problemstillinger indenfor den veterinære patologi. .Anvende den almene patologis principper, metoder og begreber på histologiske præparater med anvendelse af den korrekte terminologi samt give forslag til ætiologi og diagnose. På det makroskopiske plan skal den studerende kunne bedømme og beskrive en given læsion og forbinde disse med de tilgrundliggende cellulære patologiske forandringer. .Erhverve sig et fagsprog med henblik på at kunne diskutere i, med og om almen patologi med såvel fagkolleger som lægmand. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Lærebog: Introduction to Veterinary Pathology, Norman F. Cheville, 3rd Edition | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Birgitte Viuff, bmv@life.ku.dk, Department of Veterinary Disease Biology/Section for Biomedicine, Phone: 35333687 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||