300014 Veterinary Ethics and Philosophy of Science

Details
Department of Large Animal Sciences   20 %
Institute of Food and Resource Economics   80 %
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits3.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Den studerende eksamineres i pensum.

Weight: 100%



pass/fail, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i gruppebaseret projektarbejde. Projektrapport afleveret og godkendt.
 
Organisation of TeachingForelæsninger, øvelser og projektarbejde. Forelæsninger:formiddag, øvelser: Eftermiddag
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
RestrictionsIngen
 
Course Contents
Kurset vil gennem forelæsninger, øvelser og projektarbejde arbejde med:
- at identificere og analysere etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for brug af dyr
- at præsentere forskellige roller og opgaver, som falder inden for den veterinære profession, samt identifikation af etiske problemstillinger som knytter sig til disse roller og opgaver
- at give et vist overblik over videnskabelige tankesæt i historisk perspektiv, herunder forskellige syn på dyr og spørgsmålet om dyrs evne til at tænke og føle,
- at præsentere forskellige opfattelser af sygdom og sundhed anskuet i en veterinærmedicinsk sammenhæng
- formidling af projektarbejde
- samarbejde i grupper
 
Teaching And Learning Methods
Kurset baseres på forelæsninger, øvelser og projektarbejde. På forelæsningerne præsenteres nogle af de etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, der rejser sig i forbindelse med veterinærfaget. På efterfølgende øvelsesgange behandles forelæsningsemner i form af forskellige øvelser. Sideløbende hermed foregår projektarbejde i grupper.
 
Learning Outcome
Kursets overoverordnede målsætning er at give den studerende redskaber til at reflektere over forskellige etiske holdninger og andre forestillinger vedrørende dyr og brugen af dyr. Samt at give en præsentation af dyrlægers opgaver og roller. Emnet anskues i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv. Samtidig er kursets målsætning at give en metodemæssig indføring i problemorienteret projektarbejde. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Beskrive etiske teorier
- Definere forskellige velfærdsbegreber
- Identificere forskellige opgaver og roller relateret til den veterinære profession
Færdigheder:
- Anvende etiske teorier på en veterinærfaglig problemstilling
- Vurdere dyrevelfærd ud fra forskellige velfærdsbegreber
- Formulere en klar problemformulering
- Søge relevant faglig information, citere rigtigt og udforme en korrekt litteraturliste
- Formidle faglige og etiske problemstillinger klart på skrift
Kompetencer:
- Diskutere veterinærfaglige problemstillinger i et etisk samfundsmæssigt perspektiv
- Samarbejde i studiegrupper om problemorienteret projektarbejde
 
Course Litterature
Dahl,A.,T. Dich, T. Hansen, V. Olsen (2005): Styrk projektarbejdet en redskabsbog til problemorienteret projektarbejde, Biofolia, Frederiksberg

Sandøe, P. og S.B. Christiansen (2008): Ethics of Animal Use, Blackwell, Oxford


 
Course Coordinator
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059
Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332905
 
Study Board
Study Committee V
 
Course Scope
lectures20
theoretical exercises20
project work30
examination1
preparation25

96