Department of Large Animal Sciences
20 % Institute of Food and Resource Economics 80 % | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 3.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination No aid allowed Description of Examination: Den studerende eksamineres i pensum. Weight: 100% pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i gruppebaseret projektarbejde. Projektrapport afleveret og godkendt. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser og projektarbejde. Forelæsninger:formiddag, øvelser: Eftermiddag | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kurset vil gennem forelæsninger, øvelser og projektarbejde arbejde med: - at identificere og analysere etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for brug af dyr - at præsentere forskellige roller og opgaver, som falder inden for den veterinære profession, samt identifikation af etiske problemstillinger som knytter sig til disse roller og opgaver - at give et vist overblik over videnskabelige tankesæt i historisk perspektiv, herunder forskellige syn på dyr og spørgsmålet om dyrs evne til at tænke og føle, - at præsentere forskellige opfattelser af sygdom og sundhed anskuet i en veterinærmedicinsk sammenhæng - formidling af projektarbejde - samarbejde i grupper | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Kurset baseres på forelæsninger, øvelser og projektarbejde. På forelæsningerne præsenteres nogle af de etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, der rejser sig i forbindelse med veterinærfaget. På efterfølgende øvelsesgange behandles forelæsningsemner i form af forskellige øvelser. Sideløbende hermed foregår projektarbejde i grupper. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Kursets overoverordnede målsætning er at give den studerende redskaber til at reflektere over forskellige etiske holdninger og andre forestillinger vedrørende dyr og brugen af dyr. Samt at give en præsentation af dyrlægers opgaver og roller. Emnet anskues i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv. Samtidig er kursets målsætning at give en metodemæssig indføring i problemorienteret projektarbejde. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Beskrive etiske teorier - Definere forskellige velfærdsbegreber - Identificere forskellige opgaver og roller relateret til den veterinære profession Færdigheder: - Anvende etiske teorier på en veterinærfaglig problemstilling - Vurdere dyrevelfærd ud fra forskellige velfærdsbegreber - Formulere en klar problemformulering - Søge relevant faglig information, citere rigtigt og udforme en korrekt litteraturliste - Formidle faglige og etiske problemstillinger klart på skrift Kompetencer: - Diskutere veterinærfaglige problemstillinger i et etisk samfundsmæssigt perspektiv - Samarbejde i studiegrupper om problemorienteret projektarbejde | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Dahl,A.,T. Dich, T. Hansen, V. Olsen (2005): Styrk projektarbejdet en redskabsbog til problemorienteret projektarbejde, Biofolia, Frederiksberg Sandøe, P. og S.B. Christiansen (2008): Ethics of Animal Use, Blackwell, Oxford | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059 Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332905 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||