300014 Biologisk basiskursus - Veterinærmedicinsk videnskabsteori

Detaljer
Inst. for Produktionsdyr og Heste   20 %
Fødevareøkonomisk Institut   80 %
English titleVeterinary Ethics and Philosophy of Science
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi3.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


uden hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres i pensum.

Vægtning: 100%



bestået/ikke bestået, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenDeltagelse i gruppebaseret projektarbejde. Projektrapport afleveret og godkendt.
 
Rammer for undervisningForelæsninger, øvelser og projektarbejde. Forelæsninger:formiddag, øvelser: Eftermiddag
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kursusindhold
Kurset vil gennem forelæsninger, øvelser og projektarbejde arbejde med:
- at identificere og analysere etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for brug af dyr
- at præsentere forskellige roller og opgaver, som falder inden for den veterinære profession, samt identifikation af etiske problemstillinger som knytter sig til disse roller og opgaver
- at give et vist overblik over videnskabelige tankesæt i historisk perspektiv, herunder forskellige syn på dyr og spørgsmålet om dyrs evne til at tænke og føle,
- at præsentere forskellige opfattelser af sygdom og sundhed anskuet i en veterinærmedicinsk sammenhæng
- formidling af projektarbejde
- samarbejde i grupper
 
Undervisningsform
Kurset baseres på forelæsninger, øvelser og projektarbejde. På forelæsningerne præsenteres nogle af de etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, der rejser sig i forbindelse med veterinærfaget. På efterfølgende øvelsesgange behandles forelæsningsemner i form af forskellige øvelser. Sideløbende hermed foregår projektarbejde i grupper.
 
Målbeskrivelse
Kursets overoverordnede målsætning er at give den studerende redskaber til at reflektere over forskellige etiske holdninger og andre forestillinger vedrørende dyr og brugen af dyr. Samt at give en præsentation af dyrlægers opgaver og roller. Emnet anskues i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv. Samtidig er kursets målsætning at give en metodemæssig indføring i problemorienteret projektarbejde. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Beskrive etiske teorier
- Definere forskellige velfærdsbegreber
- Identificere forskellige opgaver og roller relateret til den veterinære profession
Færdigheder:
- Anvende etiske teorier på en veterinærfaglig problemstilling
- Vurdere dyrevelfærd ud fra forskellige velfærdsbegreber
- Formulere en klar problemformulering
- Søge relevant faglig information, citere rigtigt og udforme en korrekt litteraturliste
- Formidle faglige og etiske problemstillinger klart på skrift
Kompetencer:
- Diskutere veterinærfaglige problemstillinger i et etisk samfundsmæssigt perspektiv
- Samarbejde i studiegrupper om problemorienteret projektarbejde
 
Litteraturhenvisninger
Dahl,A.,T. Dich, T. Hansen, V. Olsen (2005): Styrk projektarbejdet en redskabsbog til problemorienteret projektarbejde, Biofolia, Frederiksberg

Sandøe, P. og S.B. Christiansen (2008): Ethics of Animal Use, Blackwell, Oxford


 
Kursusansvarlig
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333059
Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332905
 
Studienævn
Studienævn V
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger20
teoretiske øvelser20
projektarbejde30
eksamen1
forberedelse25

96