300013 Veterinary Zoology

Details
Department of Agriculture and Ecology
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits3.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

No aid allowed

Description of Examination: 2 timer skriftlig. Der gives 2 hovedspørgsmål i essay form og 1 multiple choice quiz.

Weight: I multible choise delen vægtes alle spørgsmål ligeligt. Samlet vægter multible-choise delen 45%, mens essay delen samlet vægter 55%.



pass/fail, internal examiner

Dates of Exam:
01 November 2008
 
Organisation of TeachingForelæsninger og øvelser er placeret om formiddagen.
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: Udenfor ugestruktur
Særlig plan

 
Teaching LanguageDanish
 
Restrictionsingen
 
Course Contents
Følgende emner behandles:

Sammenligning af anatomien hos fisk, padder, krybdyr, fugle og pattedyr. Der lægges vægt på både vilde dyr som produktions- og hobbydyr. Organer og strukturers form og funktion gennemgåes.

Vertebratgruppernes generelle biologi.

Den zoologiske systematiks opbygning og navngivning af arter.

Emnerne behandles både ud fra en systematisk vinkel, hvor den enkelte dyregruppers karakteristika gennemgåes, og fra en organrelateret vinkel hvor f.eks. hjertet funktion og opbygning sammenlignes for fisk, padder, krybdyr, fugle og pattedyr.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen omfatter forelæsninger og praktiske øvelser, hvor kendskab til vertebraternes sammenlignende anatomi og evolutionære slægtskab indlæres ved dissektioner og demonstrationspræparater.
 
Learning Outcome
Undervisningen i zoologi sammenligner anatomi hos fisk, padder, krybdyr, fugle og pattedyr, og gennemgår hvordan hvirveldyrene, ud fra samme grundliggende "byggeplan", har tilpasset sig forskellige levevis. Der lægges vægt på såvel vilde dyr som produktions- og hobbydyr. Den studerende opnår basal viden om det zoologiske systematiske system, grundlæggende morfologisk opbygning og grundlæggende udviklingslære (sammenhængen mellem evolution og anatomi).

Viden:
Beskrive de enkelte vertebratklassers morfologiske opbygning og karakteristika.
Udvise en basal viden om skelettet og indre organsystemer hos forskellige dyregrupper.
Navngive en række almindelige dyr, deres karakteristika og levesteder.

Færdigheder:
Forklare hvordan vertebraterne, ud fra samme grundliggende "byggeplan", har tilpasset sig forskellige levevis.
Håndtere dissektionsinstrumenter og anvende disse ved dissektion af flere dyre grupper.
Vurdere hvor et givent dyr (f.eks eksotisk kæledyr)hører til systematisk og dermed hvilken organopbygning man kan forvente ved dissektion.

Kompetencer:
Anvende et basalt kendskab til dyr anatomi og dissektion under senere kurser på studiet rettet mod produktions- og hobbydyr.

Kommunikere på fagsprog med henblik på at kunne diskutere i, med og om zoologi.
 
Course Litterature
Haarløv, N. 1998. (Bind 1+2 og 3+4). Hvirveldyr. DSR Forlag.

Mogensen 2000. Zoologisk artskendskab. Samfundslitteratur.

Olesen, J.S., & F. Frandsen: Zoologi-kompendium til øvelserne i vertebratzoologi for veterinærstuderende. DSR Forlag.

Øvelsesvejledninger er tilgængelige elektronisk via CampusNet.
 
Course Coordinator
Christian M.O. Kapel, chk@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332690
Nicolai Vitt Meyling, nvm@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332666
 
Study Board
Study Committee V
 
Course Scope
lectures14
practicals18
preparation62
examination2

96