Department of Disease Biology | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 4 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timer skriftlig eksamen. Opgavesættet består af en essay del og multiple choice del. Essay opgaverne omfatter 10 sider, hvor der typisk er 3 spørgsmål pr. side med efterfølgende plads til besvarelse. Multiple choice afsnittet består af 15 opgaver med hver 4 udsagn, hvor der for hvert udsagn skal angives om det er rigtigt eller forkert. Weight: Essay delen kan maksimalt give 100 point svarende til 10 point pr side, mens multipel choice opgaverne højest kan give 30 point. Maksimal score er således 130 point. pass/fail, internal examiner Dates of Exam: 01 November 2008 | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Teoretisk kursus baseret på forelæsninger og casestudier, hvor væsentlige problemstillinger og metoder eksemplificeres ved nogle få praktiske laboratorieøvelser. Øvelser: formiddag og Forelæsninger: primært eftermiddage (få undtagelser) | ||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: Udenfor ugestruktur formiddag | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | 300012 Chemistry for Veterinary Students 300011 Veterinary Cell Biology 300047 Physiology | ||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset beskriver de vigtigste grupper af toksiske forbindelser af relevans for fødevarer, foderstoffer og veterinære forgiftninger, disses oprindelse og forekomst samt deres toksiske effekter og mekanismerne bag. Der gives en introduktion til toksikologiske testmetoder og til baggrunden for beregning af acceptabel daglig indtagelse (ADI), og maksimale grænseværdier (MRL) for kemiske forbindelser i levnedsmidler. De hyppigste årsager til forgiftning af husdyr og familiedyr, herunder diagnostik og behandling omtales. Endvidere erhverves kendskab til anvendelsen af jordbrugskemikalier, herunder pesticider, samt til mulige kliniske, levnedsmiddelhygiejniske og øko-toksikologiske konsekvenser af denne anvendelse. De studerende stifter bekendskab med principperne for opstilling af relevante risikoanalyser, samt de vigtigste love og bekendtgørelser. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Forelæsninger, casestudier og øvelser. Kurset undervises integreret med kurserne "Mikrobiel fødevaresikkerhed" og "Miljøhygiejne". | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Når kurset er afsluttet forventes den studerende at kunne beskrive toksikologiske virkningsmekanismer og metoder samt at kunne identificere de hyppigste årsager til forgiftninger hos dyr og mennesker, disses diagnostik og behandling. Den studerende skal endvidere erhverve sig et fagsprog med henblik på at kunne læse og diskutere toksikologisk faglitteratur samt opnå forståelse for toksikologisk afprøvning i et etisk perspektiv. Viden -kunne beskrive toksikologiske mekanismer og testmetoder -kunne identificere forgiftninger hos husdyr Færdigheder -anvende toksikologiske guidelines for løsning af aktuelle problemstilling -kunne beskrive diagnostiske principper og rationalet bag behandling af forgiftningstilfælde -arbejde i laboratorium med udvalgte eksperimentelle teknikker og metoder, der anvendes ved toksikologiske undersøgelser Kompetencer -bedømme toksiklogiske problemstillinger -samarbejde med medstudernde om gennemførsel og afrapportering af laboratorieforsøg | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Skal foreligge fra instituttet senest 1 måned før kurset starter | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Christian Friis, cfr@life.ku.dk, Department of Veterinary Pathobiology/Section for Biomedicine, Phone: 35333161 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||