Department of Large Animal Sciences | |||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||
Duration | One block | ||||||||||
Credits | 3 (ECTS) | ||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination All aids allowed Description of Examination: Den løbende eksamen består af deleksamen 1: en individuel projektrapport til vurdering af studentens viden om sammenhænge mellem etologiske faktorer relevante for dyrlægens arbejdsopgaver. Deleksamen 2: en multiple choice på 3 timer til vurdering af studentens viden om generelle etologiske principper. Ved begge deleksaminer indgår vurdering af etologiske kompetencer i relation til velfærdsbegrebet. pass/fail, internal examiner Dates of Exam: 22 January 2009 | ||||||||||
Requirement For Attending Exam | Projektrapport skal foreligge for at kunne tage den skr. eksamen | ||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og seminarier med efterfølgende skriftlige opgaver. Udbydes første gang efteråret 2007, idet årgangen har haft kurset Etologi 103400 i foråret 2005 | ||||||||||
Block Placement | Blok 2 | ||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||
Course Contents | |||||||||||
Basal etologi omfatter: . motivation og stimuli, . evolution og ontogeni, . adfærdens årsager og funktion, . kommunikation, . indlæring, . sociobiologi og . adfærdsøkologi. | |||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||
Forelæsninger, seminarier og skriftlige opgaver | |||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||
Målbeskrivelse for bachelorkurset Basal etologi. Kursets hovedmålsætning er at give en teoretisk indføring i etologiens hovedområder, herunder husdyrs evolution og ontogeni, motivation, kommunikation, social organisation og indlæring. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: -Beskrive husdyrs basale adfærdsmæssige behov. -Relatere dyrenes basale behov til at kunne bedømme deres velfærdsmæssige status, dels for det enkelte dyr, dels på besætningsniveau. -Bedømme husdyrs frygt- og flugtreaktioner for at kunne håndtere dem på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. -Identificere normale og unormale adfærdsreaktioner med henblik på at kunne diagnosticere adfærdsproblemer. Færdigheder: -Anvende husdyrs adfærd til at bedømme om dyreværnslovens krav opfyldes. -Anvende indlæringspsykologiens principper til træning af husdyr. Kompetencer: -Arbejde selvstændigt og arbejde effektivt sammen i en gruppe om et fælles projekt. -Søge samt kritisk vurdere videnskabelig litteratur over specifikke adfærdsrelaterede emner. | |||||||||||
Course Litterature | |||||||||||
Lærebog: The ethology of domestic animals (P. Jensen, ed.) CABI Publ. 2002 | |||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||
Jan Ladewig, jal@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333031 | |||||||||||
Study Board | |||||||||||
Study Committee V | |||||||||||
Course Scope | |||||||||||
| |||||||||||