290055 Micro Economics

Details
Institute of Food and Resource Economics
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination

Portfolio Examination


Written Exam in Lecturehall

No aid allowed

Description of Examination: 1)Tre opgavesæt afleveres og bedømmes i løbet af kurset. 2) Afsluttende skriftlig eksamen på 3 timer uden hjælpemidler

Weight: Opgavesæt: 50% Skriftlig eksamen: 50%



7-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
22 January 2009
 
Organisation of TeachingUndervisningen omfatter forelæsninger og øvelser.
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
Kurset i mikroøkonomi opbygger fundamentet til moderne modelbaseret økonomisk analyse. Byggeklodserne er agenternes præferencer der modelleres til nyttefunktioner. Ved hjælp af matematik og antagelser som nyttemaksimering og ligevægt kan markedsdeltagernes adfærd forudsiges. Vejen er således åben til analyse og forståelse af både forbrugeradfærd, produktionsbeslutninger og prisdannelse.

Verden er imidlertid ikke helt så enkelt. I første omgang introduceres usikkerhed som en udvidelse af basismodellen. Det er den første i rækken af nuanceringer, som vil blive udbygget i efterfølgende kurser. Usikkerhed giver anledning til konstruktion af forventet nytte. Dermed er vi umiddelbart tilbage på sikker grund, sådan rent metodemæssigt, og en hel række nye spændende problemstillinger kan udforskes.

Antagelserne hvorpå vi bygger hele dette modelapparat er ikke uproblematiske. Især rationalitetsantagelsen synes urealistisk. Til sidst vil vi derfor kort kigge på alternative modeller for beslutningsadfærd, som med hjælp fra psykologer i disse år er ved at revolutionere økonomi.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen vil foregå som en løbende kombination af forelæsninger og teoretiske øvelser. Øvelserne skal både bruges til at anskueliggøre pointer i forelæsningen og til at give rutine i fremgangsmåden. For at fremme intuitionen vil gruppearbejde, dialog og diskussion blive prioriteret. Dette kan evt. også fremmes med fremlæggelser. I løbet af kurset skal 3 opgavesæt afleveres som led i eksamen. Disse skal udfærdiges individuelt, men gruppearbejde kan indgå i processen.
 
Learning Outcome
Kurset giver en grundlæggende indføring i økonomisk tænkning og modellering. Med udgangspunkt i basale antagelser om markedsdeltagernes præferencer, opbygges en sammenhængende teori, der kan bruges til at forstå, analysere og forudsige økonomisk adfærd. I den proces lægges vægten både på den økonomiske matematiske metode, men også på intuition og kritisk forståelse af antagelser. Herunder introduceres også alternative modeller for beslutningsadfærd. Kurset er således en vigtig byggesten før introduktionen af mere komplicerede problemstillinger som industriøkonomi og kontraktteori.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:


Viden:
- Forstå de grundlæggende principper bag den økonomiske metode.
- Beherske nøglebegreber og deres anvendelse.
- Kende til alternative modeller for beslutningsadfærd.

Færdigheder:
- Opstille og anvende modeller til analyse af forenklede økonomiske problemstillinger.
- Forholde sig kritisk til forudsætninger.

Kompetencer:
- Angribe problemstillinger med en selvstændig og kritisk økonomisk tilgang.
 
Course Litterature
Er endnu ikke fastlagt.
 
Course Coordinator
Jens-Martin Bramsen, jensm@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/Production and Technology Division, Phone: 25778166
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures40
theoretical exercises36
preparation127
examination3

206