Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||||
English title | Thematic Course: Applied Economic Analysis | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus Temakursus i fagpakkerne Jordbrugsøkonomi og NR-miljøøkonomi | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: En opgave inden for området modelbrug skal afleveres og bedømmes. Beregninger til opgaven kan evt. laves i grupper, men hver studerende skal aflevere sin egen skriftlige besvarelse på baggrund af de fælles gruppeberegninger. Vægtning: Opgaven vægter 100% 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | To opgaver skal afleveres og godkendes - en i hver af områderne: - praktisk statistik og data - økonometri | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og projektarbejde/større opgaver | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: B Blok 4 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 290055 Mikroøkonomi 210002 Matematik og databehandling 210005 Statistisk dataanalyse 1 | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Centrum for temaet er brug af kvantitative modeller og metoder til at analysere en given problemstilling. Vægten ligger på brug af eksisterende modeller til analyse af økonomiske problemstillinger, ikke på at opstille modeller; men via brug af modeller bliver der opbygget en viden om hvordan de er lavet. Der lægges vægt på en kritisk brug af modeller, fx i form af følsomhedsanalyser af forskellig art inkl. ændring af usikre sammenhænge i modellen. Eksempeler på problemstillinger er økonomisk analyse af liberalisering af EU's landbrugspolitik eller WTO forhandlinger, liberalisering af verdenshandlen for landbrugsvarer. Beregning af virkning og effekt for landbruget som sektor og for den enkelte bedrift, staten og forbrugerne; i Danmark og evt. også i andre lande; på enkelte landbrugsvarer eller grupper af varer eller alle varer. Eller at analysere de økonomiske konsekvenser af biologisk usikkerhed, herunder forskellige måder at håndtere usikkerhed empirisk. De relevante modeller vil være økonometriske modeller og anvendte generelle ligevægtsmodeller (AGE). Fælles for alle emnerne er, at det er valget af metode/model samt afprøvningen heraf på en konkret økonomisk problemstilling der er central. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Kurset organiseres over et overordnet tema om brug af en eller evt. flere eksisterende kvantitative økonomiske modeller, der danner grundlag for en række opgaver og projekter, der udarbejdes hhv. som gruppearbejde og individuelt arbejde. I tilknytning hertil er der en række forelæsninger over centrale dele af pensum, praktiske skriveøvelser, der læses enkelt- eller gruppevis samt edb-øvelser. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Kurset sigter mod at give den studerende en anvendelsesorienteret indføring i brugen af kvantitative modeller og økonometriske metoder samt et kendskab til relevante datakilder og brugen af disse i økonomiske analyser. Når kurset er færdigt, forventes den studernde at kunne: Viden: - Fremskaffe og beskrive relevante økonomiske data. - Redegøre for grundlæggende økonometriske begreber med relation til den lineære regressionsmodel. - Redegøre for den grundlæggende opbygning af en udvalgt kvantitativ økonomisk model. Færdigheder - Anvende data til at beskrive og belyse konkrete økonomiske problemstillinger. - Udføre estimation og hypotesetest af parametre i den lineære regressionsmodel. - Anvende enkle kvantitative generelle ligevægtsmodeller udfra en konkret økonomisk problemstilling. Kompetencer: - Gennemføre basale økonometriske analyser ved hjælp af de gennemgåede analysemetoder. - Fortolke resultater af basale økonometriske analyser og drage relevante konklusioner. - Bedømme kvantative økonomiske modelberegninger og drage relevante konklusioner af sådanne modelberegninger. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Jeffrey M. Wooldridge. Introductory Econometrics: A Modern Approach, Third Edition. Thomson South-Western, 2006. Øvrig litteratur vil blive anvist i forbindelse med kursusstart. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Henrik Hansen, henrik.hansen@foi.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for International Økonomi og Politik, Tlf: 35336840 Jeppe Strandgaard Herring, jst@foi.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Statistisk Afdeling, Tlf: 35336844 Lars-Bo Jacobsen, lars-bo@foi.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Miljø og Regional Udvikling, Tlf: 35336857 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||