Institute of Food and Resource Economics | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4-timers skriftlig eksamen i pensum Weight: 100 pct. 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 02 April 2009 | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Aflevering og godkendelse af to afleverede opgavesæt | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser og gruppearbejde | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kursets målsætning er at give en bredt anlagt introduktion til miljøøkonomisk teori og analysemetoder. Kurset er opbygget omkring en række hovedemner. Introduktionen behandler etiske og filosofiske problemstillinger i tilknytning til økonomi og miljø, bl.a. de etiske aspekter af at knytte økonomiske værdier til miljøgoder samt bæredygtighed og fordelingsretfærdighed mellem generationer. De miljøøkonomiske hovedemner er årsagerne til forurening og overudnyttelse af naturlige ressourcer. Her bliver det vist, at problemerne grundlæggende skyldes manglende markeder for miljøgoder som for eksempel ren luft og naturbevarelse. Fraværet af markeder betyder, at der ikke er nogen pris på disse goder - og dermed heller ikke økonomiske incitamenter til at begrænse udnyttelsen af dem. Derfor er det nødvendigt, at der træffes politiske beslutninger om udnyttelsen af natur- og miljøværdier. Til støtte for den politiske beslutningsproces er der udviklet økonomiske metoder til at beregne værdien af miljøgoder. Dette emne vil blive dækket i den tredje del af kurset, som omhandler økonomisk værdisætning og cost-benefit analyse. For at rette op på miljøproblemerne, er det nødvendigt at regulere forurening. Kursets fjerde del diskuterer forskellige reguleringsmetoder med vægt på økonomiske former for regulering, der giver et incitament til at reducere forureningen. Endvidere, giver kurset indsigt i internationale miljøproblemer, og hvordan de kan løses. Endelig omhandler kurset optimal udnyttelse af naturressourcer samt opgørelse af ressourceknaphed. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger, hvor centrale dele af pensum gennemgås, en række praktiske og teoretiske øvelser, hvor de studerende arbejder med udleverede opgavesæt, samt af gruppearbejde omkring miljøøkonomiske problemstillinger. I såvel forelæsninger og øvelser benyttes en række cases med danske eller internationale miljøproblemer, som for eksempel global opvarmning, nitratudvaskning fra jordbruget, anvendelse af miljøfarlige stoffer, regulering af fiskeri og vurdering af naturgenopretningsprojekter. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Hovedformålet med dette kursus er at give studerende med ingen eller kun lidt økonomisk baggrundsviden en introduktion til miljøøkonomi. Kurset har både et fagligt almendannende og et anvendelsesorienteret sigte. I den samfundsmæssige debat om miljøspørgsmål og bæredygtighed er økonomiske aspekter i dag centrale. Samtidig indgår miljøøkonomiske analyser i stigende grad i beslutningsgrundlaget for udformning af politikker og strategier på miljø- og naturområdet. Uanset faglig baggrund vil akademiske medarbejdere i den offentlige forvaltning, interesseorganisationer og konsulentvirksomheder mv. derfor ofte skulle sætte sig ind i miljøøkonomiske problemstillinger og tage stilling til resultaterne af miljøøkonomiske analyser. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Beskrive årsager til forurening og grundlaget for anvendelse af forskellige typer virkemidler til regulering af miljøproblemer - Beskrive grundlaget for økonomisk værdisætning af miljøgoder og cost-benefit analyse - Definere forskellige principper for bæredygtighed - Definere forskellige indikatorer for naturressourceknaphed - Definere økonomiske kriterier for efficient samfundsmæssig udnyttelse af naturressourcer Færdigheder: - Forklare styrker og svagheder ved forskellige typer af virkemidler til regulering af et givet miljøproblem - Vurdere forskellige økonomiske metoders egnethed til politik- og projektanalyser på miljøområdet - Vurdere resultaterne af miljøøkonomiske analyser på et fagligt grundlag - Identificere kritiske antagelser i en miljøøkonomisk analyse - Reflektere over det etiske grundlag for miljøøkonomiske analyser Kompetencer: - Perspektivere et givet miljøproblem med udgangspunkt i miljøøkonomisk teori - Gennemføre enkle miljøøkonomisk analyser - Forholde sig til strategier for udnyttelse af naturressourcer i forhold til principper om økonomisk efficiens og bæredygtighed | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Tom Tietenberg 2006. Environmental and Natural Resource Economics. Pearson International Edition, 7th edition, Pearson and Addison Wesley. Boston. Samt forskellige boguddrag, rapporter og artikler | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Jens Abildtrup, jens@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/Environmental Economics and Rural Development Div., Phone: 35336876 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||