Department of Food Science
67 % Department of Human Nutrition 33 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Præsentation af projektrapport og mundtlig eksamination i pensum Projektrapporten udføres i grupper. Præsentation af rapport og mundtlig eksamination foregår individuelt og andrager 25 minutter Eksamen afholdes over 1 dag, 2 dage hvis der er behov for det, dvs. ved flere end ca. 15 studerende Weight: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Godkendelse af 80% af de praktiske og teoretiske øvelsesrapporter | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Restrictions | 30 Kurset er primært for studerende på kandidatuddannelsen i Gastronomi og Sundhed. | ||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Introduktion til betydning af gastronomi i global turisme og reflektion over gastronomiens betydning for oplevelser, indlevelser og regional/lokal udvikling. Gennemgang og praktisk erfaring med klassiske og nye værktøjer og teknikker ved fremstilling af fødevarer og måltider i gastronomisk sammenhæng. Begreber og metoder anvendt i gastronomisk produktion (herunder molekylær gastronomi og nyt Nordisk køkken). Anvendt viden om sammensætning af mad og drikkevarer i produkter og måltider udfra æstetiske teorier og sundhedsprincipper. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Undervisningen (forelæsninger og øvelser) skaber overblik og indsigt i gastronomisk produktion og innovation. Projektrapporten tager udgangspunkt i konkrete praktiske problemstillinger inden for gastronomi og resulterer i en projektrapport og projektfremlæggelse | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende viden om praktisk gastronomisk produktion og innovation. Fokus for kurset er sundhed uden at kompromittere velsmag både i produkter og måltider. Viden: -Sammenfatte betydningen af gastronomi for regional udvikling i en global sammenhæng -Udvise overblik over de elementære operationer og redskaber i gastronomisk fødevarefremstilling -Overblik over æstetik i fødevare og måltid sammenhang -Reflektere over ernæringsmæssige aspekter af råvarer og deres ændringer i kulinære fremstillingsprocesser -Reflektere over mikrobiologisk og kemisk sikkerhed i kulinære fremstillingsprocesser -Beskrive sensoriske kvaliteter af råvarer Færdigheder: -Ræsonnere over gastronomiske processer og gastronomisk production -Vurdere sensoriske kvaliteter af råvarer -Analysere sundhedsaspekter i gastronomisk produktion -Integrere æstetiske teorier i fødevarer fremstilling og måltidspræsentation -Demonstrere færdigheder i praktisk gastronomi -Formidle gastronomiske koncepter og sundhed til fagfæler og aftagere Kompetencer: -Anvende grundlæggende viden af gastronomi og ernæring i fødevare produktion og innovation -Samarbejde tværfagligt med medstuderende om opsætning, udførelse og evaluaring af aboratorieforsøg -Arbejde effektiv sammen i en gruppe om et fælles projekt | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Kompendie til kurset vil være tilgængeligt inden kursusstart. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Wender Bredie, wb@life.ku.dk, Department of Food Science/Sensory Science, Phone: 35333242 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||