Inst. for Fødevarevidenskab
67 % Inst. for Human Ernæring 33 % | |||||||||||||||||||
English title | Gastronomy in practice | ||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Præsentation af projektrapport og mundtlig eksamination i pensum Projektrapporten udføres i grupper. Præsentation af rapport og mundtlig eksamination foregår individuelt og andrager 25 minutter Eksamen afholdes over 1 dag, 2 dage hvis der er behov for det, dvs. ved flere end ca. 15 studerende Vægtning: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af 80% af de praktiske og teoretiske øvelsesrapporter | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 30 Kurset er primært for studerende på kandidatuddannelsen i Gastronomi og Sundhed. | ||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Introduktion til betydning af gastronomi i global turisme og reflektion over gastronomiens betydning for oplevelser, indlevelser og regional/lokal udvikling. Gennemgang og praktisk erfaring med klassiske og nye værktøjer og teknikker ved fremstilling af fødevarer og måltider i gastronomisk sammenhæng. Begreber og metoder anvendt i gastronomisk produktion (herunder molekylær gastronomi og nyt Nordisk køkken). Anvendt viden om sammensætning af mad og drikkevarer i produkter og måltider udfra æstetiske teorier og sundhedsprincipper. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Undervisningen (forelæsninger og øvelser) skaber overblik og indsigt i gastronomisk produktion og innovation. Projektrapporten tager udgangspunkt i konkrete praktiske problemstillinger inden for gastronomi og resulterer i en projektrapport og projektfremlæggelse | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende viden om praktisk gastronomisk produktion og innovation. Fokus for kurset er sundhed uden at kompromittere velsmag både i produkter og måltider. Viden: -Sammenfatte betydningen af gastronomi for regional udvikling i en global sammenhæng -Udvise overblik over de elementære operationer og redskaber i gastronomisk fødevarefremstilling -Overblik over æstetik i fødevare og måltid sammenhang -Reflektere over ernæringsmæssige aspekter af råvarer og deres ændringer i kulinære fremstillingsprocesser -Reflektere over mikrobiologisk og kemisk sikkerhed i kulinære fremstillingsprocesser -Beskrive sensoriske kvaliteter af råvarer Færdigheder: -Ræsonnere over gastronomiske processer og gastronomisk production -Vurdere sensoriske kvaliteter af råvarer -Analysere sundhedsaspekter i gastronomisk produktion -Integrere æstetiske teorier i fødevarer fremstilling og måltidspræsentation -Demonstrere færdigheder i praktisk gastronomi -Formidle gastronomiske koncepter og sundhed til fagfæler og aftagere Kompetencer: -Anvende grundlæggende viden af gastronomi og ernæring i fødevare produktion og innovation -Samarbejde tværfagligt med medstuderende om opsætning, udførelse og evaluaring af aboratorieforsøg -Arbejde effektiv sammen i en gruppe om et fælles projekt | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Kompendie til kurset vil være tilgængeligt inden kursusstart. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Wender Bredie, wb@life.ku.dk, Institut for Fødevarevidenskab/Sensorik, Tlf: 35333242 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||