Department of Human Nutrition | |||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||
Duration | Half a block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Skriftlig auditorieeksamen på 4 timer omfattende vurdering af videnskabelig artikel, grundlæggende metodologiske og statistiske begreber med hovedvægt på non-parametrisk statistik. 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 18 May 2009 | ||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||
Block Placement | Blok 4a Week Structure: A Blok 4a Week Structure: B | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
No Credit Points With | Kurset kan ikke følges af KE studerende, der skal tage tema kurset 270034 | ||||||||||||
Mandatory Prerequisites | Som ved optagelse på kandidatstudiet i klinisk ernæring. Udbydes også som efteruddannelseskursus for deltagere med tilsvarende forudsætninger. | ||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset vil indeholde en række forelæsninger og teoretiske øvelser om metaanalyser. Øvelser i kritisk vurdering af videnskabelige artikler om klinisk ernæring. Forelæsninger og øvelser i statistiske tests med hovedvægt på non-parametriske metoder. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser sammenhængende med forelæsningerne, gruppebaseret med afsluttede diskussion med underviser overvejende om videnskabelige artikler. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Viden: - referere principperne bag metaanalyser - referere principperne bag simple statistiske tests Færdigheder: - udføre statistiske analyser til vurdering af videnskabelige artiklers bæredygtighed - udføre/gennemføre måling af livskvalitet - analysere en videnskabelig artikel systematisk - vurdere den praktiske betydning af et videnskabeligt fund - analysere bæredygtigheden af meta-analyser Kompetencer: - diskutere de metodologiske forhold i videnskabelige artikler - diskutere statistiske metoders anvendelighed i relation til givne problemstillinger - bedømme/afveje fordele og ulemper ved givne valg af metoder - perspektivere valg og vægtning af kvantitative og kvalitative metoders anvendelighed ved undersøgelse af givne problemstillinger | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Kompendier i forskningsmetodologi og statistik. Klaus Johansen: Basal Sundhedsvidenskabelig Statistik. Munksgaard. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 35332504 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||