Department of Food Science
60 % Department of Human Nutrition 11 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall No aid allowed Description of Examination: Projektrapport (de enkelte studerendes bidrag skal fremgå tydeligt) og tilhørende individuel skriftlig multiple choice eksamination på 1 time Weight: 50% projektrapport (individuel del) 50% individuel skriftlig eksamination (multiple choice) 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 23 January 2009 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | To godkendte delrapporter. Deltagelse i industriekskursion. Godkendt problemformulering, disposition og nøgleord for projektrapport (uge 41). Aflevering af projektrapport. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | En del af kurset undervises på DTU. Biocentrum på DTU har 29 % af undervisningen. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B Blok 2 Week Structure: A | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset indledes med en introduktion til kurset og Fødevareforskning på KVL og DTU med deltagelse af populære levnedsmiddelforskere og debattører. De fleste uger indledes med eksterne plenumforedrag samt forelæsning eller studiegruppe omkring metodelære (rapportskrivning, præsentation, gruppearbejde etc.). Plenumforedrag vil holdes af væsentlige levnedsmiddelaktører omhandlende et kursusaktuelt emne f.eks. en dansk råvareproducent, den danske fødevarepolitik, forbrugertrends, fødevareforskning og fødevareindustri. Sidstnævnte gøres blandt andet med repræsentanter for erhvervet (Danske Slagterier, Dansk Industri, Landbrugsrådet, Ministeriet for forbrug, Landbrugsministeriet, andelsbevælgelsen etc.). Plenumforedrag vil normalt være ca. 40 minutter hvortil der udpeges et studenterpanel som får til opgave at forberede og stille uddybende spørgsmål. Kurset vil være baseret på et projektforløb i retningen fra menneskets behov og preferencer over råvarekarakterisering til fødevare fremstilling og industri indeholdende følgende elementer: 1. Introduktion (kursusoversigt, holdindelinger og udlevering af eksamensprojektemner)(1 uge) 2. Råvaremodul (introduktion til dansk mad og ernæring, grundlæggende principper for sensorik samt råvarekvalitet - undervisningen vil være balanceret mellem vegetabilier, mejeri og kød). Undervisningen vil være en blanding af forelæsninger og demonstrationer (ialt 8 uger). Råvaremodulet afsluttes med aflevering af øvelsesrapport. 3. Fremstillingsmodul (fødevarefremstilling og karakterisering samt relevante biokemiske og mikrobiologiske problemstillinger). Undervisningen vil være en blanding af forelæsninger og øvelser (ialt 5 uger). Fremstillingsmodulet afsluttes med aflevering af øvelsesrapport. 4. Ekskursion (delvis studenterbetaling) til den lokale fødevareindustri i en udvalgt egn (1 uge) 5. Projektarbejde over bundet projektemne med obligatorisk råvarefaglig afsnit (litteratursøgning, rapportering, præsentation og eksamination (3 uger) | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Kurset vil indeholde en blanding af pleumforelæsninger, paneldiskussioner, ordinære forelæsninger, demonstrationer, øvelser, ekskursioner, gruppearbejder, litteratursøgning og rapportskrivning. Der vil blive tvungen grupperotation imellem to forskellige delprojekter og eksamensprojektgruppen. Projektgrupper vil bestå af ca. 4 personer. Der vil blive tilknyttet en projektvejleder til hvert eksamensprojekt. Projektvejlederen skal godkende problemformuleringen og deltage i to nærmere aftalte møder med projektgruppen. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
At de studerende bliver i stand til at forstå forudsætningerne for sund kost og ernæring samt får kendskab til forudsætningerne for den danske fødevareproduktion og dens samspil med det øvrige samfund. At de studerende får kendskab til grundlæggende principper for fødevareanalyse, udvikling, design og produktion af fødevarer i relation til kvalitetsegenskaber såsom spisekvalitet, ernæringsmæssig kvalitet, sensorik, råvarekvalitet, struktur, biokemi, holdbarhed og mikrobiologi Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: -beskrive betydningen af genetisk variation, fysisk-kemisk struktur og produktionsforhold for kvaliteten af udvalgte vegetabilske og animalske råvarer -udvise overblik over råvarernes indflydelse på fødevarefremstilling og industrielle enkeltprocesser -udvise overblik over moderne procesanalytiske teknologier, råvarekvalitet, kvalitetskontrol, styring og lovgivning. -beskrive de grundlæggende sensoriske metoder (Difference tests, descriptive tests and hedonic tests) og deres anvendelse -udvise overblik over dansk industriel fødevareproduktion og dens samspil med det øvrige samfund -udvise overblik over de væsentligste makro- og mikronæringsstoffer og de væsentligste kostrelaterede sygdomme. Færdigheder: -gennemføre et teoretisk funderet projektarbejde -indsamle tilgængelig viden/litteratur om grundlæggende problemstillinger inden for fødevareområdet -formidle denne viden skriftligt på videnskabeligt korrekt måde | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Søren Balling Engelsen, se@life.ku.dk, Department of Food Science/Quality and Technology, Phone: 35333205 Mikael Agerlin Petersen, map@life.ku.dk, Department of Food Science/Quality and Technology, Phone: 35333243 | |||||||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||||||
Der vil blive tale om begrænset deltagerbetaling for obligatorisk ekskursion til den lokale fødevareindustri i en udvalgt egn | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||