Department of Large Animal Sciences | |||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig præsentation og forsvar af projektrapport. Weight: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum 100 % 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Der skal være afleveret en projektrapport. | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, projektorganiseret gruppearbejde. Der vil indgå ekskursioner til besætninger. NB. The course will be taught in Danish in 2008/09 but is expected to run in English in 2009/10. | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B, Projektorganiseret og delvist samordnet med den veterinære Produktionsdyrsdifferentiering. Blok 3 Week Structure: C, Projektorganiseret og delvist samordnet med den veterinære Produktionsdyrsdifferentiering. De skemalagte aktiviteter vil ligge i ugemodulerne B og C. Der kan i de første 1-2 uger forekomme aktiviteter (f.eks. ekskursioner) der ligger uden for disse moduler. | ||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||
No Credit Points With | Der kan ikke opnås point for både dette kursus og Tema Husdyrsvidenskab 2A | ||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 260011 Fagpakke i husdyrvidenskab | ||||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||
Kurset er identisk med første halvdel af Tema Husdyrvidenskab 2A. Dog er det i nærværende kursus også muligt at analysere en hestebedrift. De studerende skal lære at anskue husdyrproduktionen i et helhedsperspektiv centreret om bedriften. Kernen i kurset er et projektarbejde, der omfatter en analyse og vurdering af alle væsentlige produktions-, præstations- og sundhedsmæssige aspekter af en større svine-, kvæg- eller hestebesætning. Analysen omfatter en systematisk gennemgang af alle væsentlige produktionsfaktorer i besætningen. For hver faktor vurderes: . Hvad er den aktuelle anvendelse af faktoren i besætningen (mængder, sammensætning, kvalitet)? . Hvilke konsekvenser har den aktuelle faktoranvendelse på produktionsresultaterne (herunder præstation og sundhed)? . Hvilke konsekvenser har den aktuelle faktoranvendelse på de overordnede hensyn? Hensynene indtjening, dyrevelfærd, arbejdsindsats, arbejdsmiljø, miljøpåvirkning og produktkvalitet skal inddrages. . Hvilke begrænsninger er faktoranvendelsen underlagt? Herunder medtages begrænsninger hidrørende fra vekselvirkninger med andre faktorer og fra beslutninger truffet under en længere tidshorisont. . Hvilke muligheder er der for at ændre på faktoranvendelsen med henblik på bedre at tilgodese én eller flere af de overordnede hensyn? I forbindelse med projektarbejdet kan selvstændige statistiske analyser af produktions-, præstations- og/eller sundhedsdata indgå. Husdyr-området er specielt derved, at to kandidat-retninger (veterinærer og husdyr-agronomer) fra LIFE ofte samarbejder i forbindelse med rådgivning, udvikling og forskning vedrørende den primære husdyrproduktion. Gennem delvis samundervisning lærer de to retninger, hvordan hver deres fagområder er integreret i hinanden, og hvor hinandens styrker ligger. Samarbejdet vil helt naturligt gensidigt overføre faglig viden, og den samlede indlæring for begge grupper vil stige. Dette kursus gennemføres derfor delvist parallelt med differentieringen "Produktionsdyr" på V-uddannelsen. Undervisningen vedrørende svin og kvæg vil i relevant omfang blive sammenkørt med nævnte differentiering. Kurset vil i vid udstrækning benytte sig af kontakter til forskere og eksperter fra henholdsvis DJF og erhvervene. Det tilstræbes at en A- og V- gruppe samarbejder om analyse af den samme besætning. | |||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||
Arbejdet er hovedsageligt projektorganiseret og foregår i grupper med 4-6 deltagere. Indledende vil der dog være forelæsninger og diskussioner på tværs af grupper og dyrearter. I analysen af besætningen, der ligger til grund for projektarbejdet, vil forløbet for hver produktionsfaktor i store træk være: 1) Definition af faktoren og identifikation af de beslutninger, der knytter sig til dens anvendelse. 2) De studerende arbejder med faktoren i relation til deres besætning. Undervejs kan der suppleres med forelæsninger i relation til faktoren. 3) De studerende fremlægger deres besvarelse ved et seminar (evt. i henhold til en turnusordning, så ikke alle grupper fremlægger alle faktorer). Studenterdrevne seminarer baseret på projektarbejdet kan indgå i den teoretiske undervisning. Kurset vil indebære besætningsbesøg og i muligt omfang samarbejde med forskere ved DJF (Foulum). Der bør endvidere etableres samarbejde med den valgte besætnings sædvanlige rådgiver og/eller dyrlæge. | |||||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||||
Formålet er at lære en selvstændig anvendelse af videnskabelige metoder til helhedsorienteret analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter i husdyrbrug. Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Redegøre for teorier om og metoder til kombination og regulering af produktionsfaktorerne i husdyrbruget, således at en given målsætning tilgodeses bedst muligt inden for givne produktionsbegrænsninger. - Beskrive sammenhængene mellem faktoranvendelse, produktionsbegrænsninger og overordnede hensyn i husdyrbruget. Færdigheder: - Anvende helhedsorienterede metoder til analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter i en konkret husdyrbesætning. Kompetencer: - Diskutere produktionssystemer og -planer i relation til såvel dyrevelfærd som miljø- og andre samfundshensyn (produktionsbegrænsninger). | |||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||
Da kursus i udtalt grad er projektorganiseret og bl.a. har til formål at træne i formulering og løsning af komplekse problemer, er litteratursøgning og -vurdering et centralt element i kurset. | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Anders Ringgaard Kristensen, ark@dina.kvl.dk, Department of Large Animal Sciences/Production and Health, Phone: 35333091 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||