Department of Bacic Animal and Veterinary Sciences
90 % Institute of Food and Resource Economics 10 % | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum. Weight: 100% 7-point scale, external examiner | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og projektarbejde | ||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: Udenfor ugestruktur, Kursusansvarlig fremlægger plan for undervisningens afholdese ved kursusstart | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | 260005 Basic Animal Nutrition and Physiology 260013 | ||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset er bygget omkring udarbejdelse af et projekt, som består af en fysiologisk og ernæringsmæssig analyse af foderplaner og næringsstofomsætning for definerede modeldyr med definerede genetiske egenskaber (dyreart, race) og under definerede produktionsforhold. Modeldyrene skal omfatte en drøvtygger, et enmavet huspattedyr og fjerkræ/familedyr. Analysen skal give indsigt i følgende hovedspørgsmål: Hvilke fysiologiske og ernæringssmæssige faktorer er begrænsende for produktionen af mælk, kød (vækst) og æg under givne fodrings- og produktions-/miljøbetingelser? Hvordan fordøjes, absorberes, omsættes og udnyttes næringsstoffer i organismen, og hvilken regulering ligger til grund for ændringer i næringsstofomsætning og dermed livsytringernes størrelse? Hvordan er sammenhængen mellem livsytringernes størrelse og dyrenes behov for næringsstofforsyning og hvilken rolle spiller dyrets genetiske egenskaber i den sammenhæng? Disse spørgsmål er væsentlige med henblik på at kunne optimere præstationen udfra en biologisk synsvinkel. Ved afslutning af kurset skal den studerende dermed kunne foretage en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af foderplaner og udarbejde simple modeller til vurdering af næringsstofomsætning og præstation under forskellige produktions-/miljøforhold og under hensyntagen til dyrets fysiologiske tilstand og genetiske egenskaber. Temaet er således en nødvendig forudsætning for studerende, som senere ønsker at arbejde med husdyrvidenskab eller husdyrproduktion. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Ved kursets start danner deltagerne projektgrupper af 4-6 studerende, og baggrund og formål med temaprojektet udarbejdes. Gruppedannelse, valg og beskrivelse af projektet foregår i første kursusuge. Projektarbejdet tager udgangspunkt i et væsentligt husdyrhold valgt af gruppen. Denne bearbejdes kvalitativt og kvantitativt med de relevante ernærings-, fysiologiske og genetiske redskaber, der er opnået i studieforløbet. Projektbeskrivelsen består af baggrund og formål, herunder definition af modeldyr af køer, grise/heste og fjerkræ/familiedyr, samt produktionsbetingelser og dyrenes genetiske egenskaber. Projektbeskrivelsen bør inkludere fokus på de hovedspørgsmål der er nævnt ovenfor, samt identifikation af et eller flere mere specifikke delspørgsmål der vil indgå i projektarbejdet. Hovedspørgsmålene indebærer en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af opstillede foderplaner, og vurdering af fodringens betydning for livsytringernes størrelse og sammensætning under hensyntagen til dyrenes genetiske anlæg. Projektarbejdet resulterer i en rapport, der dokumenter de opnåede kvalifikationer indenfor fagområdets væsentligste discipliner. Rapportens omfang pr. gruppe er på maksimalt 60 sider (excl. litteraturliste og appendix), og den afsluttende mundtlige eksamination foregår på basis af den udarbejdede rapport og det til grundlæggende pensum. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Viden . Skal kunne demonstrere kendskab til de fodervurderingssystemer, der anvendes ved planlægning og vurdering af fodertildelingen til kvæg, svin/hest og fjerkræ/familiedyr . Skal kunne demonstrere kendskab til de egenskaber ved fodermidler der bestemmer deres ernæringsmæssige egenskaber . Skal kunne demonstrere kendskab til de fysiologiske processer, der ligger til grund for vækst, reproduktion, laktation og ægproduktion og den regulering, der ligger til grund for livsytringernes størrelse . Skal kunne demonstrere kendskab til hvordan næringsstoffer fordøjes og omsættes i organismen hos drøvtyggere, enmavede huspattedyr og fjerkræ/familiedyr . Skal kunne definere behov for næringsstoffer og energi til forskellige livsytringer Færdigheder . Skal kunne analysere hvilke fysiologiske og ernæringsmæssige faktorer, der begrænser produktionen af mælk, kød (vækst) og/eller æg i en given besætning under givne fodrings- og produktionsbetingelser . Skal kunne reflektere over sammenhængen mellem livsytringernes størrelse, dyrenes behov for næringsstofforsyning og hvilken rolle dyrets genetiske egenskaber spiller i den sammenhæng . Skal kunne anvende fysiologiske og ernæringsmæssige principper til sammenstilling af næringsstofforsyning i henhold til definerede målsætninger for præstation under forskellige produktions-/nærmiljøforhold og i forhold til dyrenes genetiske baggrund | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
- Chwalibog André: Næringsværdi og Næringsbehov. Samfundslitteratur, 2006 - Cunningham: Textbook of Veterinary Physiology. 3rd Edition. Saunders, 2002 - Hvelplund, T., Nørgaard, P.: Kvægets Ernæring og Fysiologi. DJF rapport Husdyrbrug nr. 53 (bind 1). 2003 - Strudsholm, F., Sejrsen, K.: Kvægets ernæring og fysiologi. Bind 2 - Fodring og produktion. DJF rap. Husdyrbrug nr. 54. 2003 - McDonald, P., Edwards, R.A., Greenhalgh, J.F.D., Morgan, C.A.: Animal Nutrition. Longman. 1988 - Nielsen, Mette Olaf: Kompendium i Basal husdyrfysiologi og ernæring. Samfundslitteratur. 2006 - Møller, J., Thøgersen, R., Kjeldsen, A.M., Weisbjerg, M.R., Søegård, K., Hvelplund, T., Børsting, C.F. 2000. Fodermiddeltabel. Sammensætning af fodermidler til kvæg, rapport 91, 1-52, Landbrugets Rådgivningscenter, Landskontoret for kvæg - Strudsholm, F., et al. 1999. Danske fodernormer til kvæg., Fodermiddeltabel. Landsk. f. kvæg. 1997. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Mette Olaf Nielsen, mon@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Animal Nutrition, Phone: 35333065 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||