250001 Crop Science

Details
Department of Agriculture and Ecology
Earliest Possible YearBSc. 2 year to BSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

All aids allowed

Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen i hele pensum

Weight: 100%



7-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
18 June 2009
 
Requirement For Attending ExamGodkendelse af 75% af øvelsesrapporter
 
Organisation of Teaching25% Forelæsninger 32% praktiske øvelser 32% Teoretiske øvelser 11% Ekskursion
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
RestrictionsIngen
 
Course Contents
Kurset omhandler følgende afgrødekategorier: Korn, græsser, bælgplanter, rodfrugter, industri, grøntsager, frugt og bær.

* Identifikation,
* Afgrøders iboende egenskaber herunder fænologi, udvikling og fysiologi.
* Forædlingsmål og sortsvalg
* Dyrkningskrav og forhold;
* Samspil med naturlige dyrkningsfaktorer
* Samspil med "menneskeskabte dyrkningsfaktorer"
* Sædskifte
* Særlige forhold for flerårige kulturer herunder frugt og bær produktion.
* Anvendelse (f. eks. foder-, brød-, olie- , maltkvalitet, grøntsager, bær og frugt)
Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende faktorer og målinger: fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser, knop/blomster-udvikling i frugttræer og bær), vækstmålinger, afgrødefysiologi.
 
Teaching And Learning Methods
Foruden forelæsninger, vil der være teoretiske og praktiske øvelser i drivhus,mark og pomet for at belyse centrale problemstillinger i kurset. Der udarbejdes rapporter over de praktiske øvelser, som indgår i pensum. Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende målelige faktorer, fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser), frugtudvikling, vækstmålinger, afgrødefysiologi. Der vil være to ekskursioner i løbet af kurset.
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er, at give studerende med interesse for såvel konventionel som økologisk land- og havebrug et afrundet undervisningsforløb om afgrøders iboende egenskaber, så de forstår de muligheder og begrænsninger, der eksisterer ved dyrkning af afgrøder i land/havebrug. De studerende vil også blive præsenteret for afgrødernes anvendelse i bred betydning.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden
-beskrive afgrøders iboende egenskaber, herunder biologi, fysiologi, økologi og klimatiske krav.
- beskrive afgrøders udvikling, fænologi og anvendelse.

Færdigheder:
- forklare betydningen af planteforædling, -ernæring og -beskyttelse
- forklare sædskiftets betydning
- reflektere over hvordan interne og eksterne faktorer, f.eks støtteordninger, vandmiljø- og pesticidplaner, påvirker afgrødevalg

Kompetencer:
- diskutere den miljømæssige baggrund for valg af land/havebrugsafgrøder
 
Course Litterature
Artikler om udvikling:
Growth stages of mono- and dicotyledonous plants (http://www.bba.de/veroeff/bbch/bbcheng.pdf)

Hansen, M.S.; B. Bromand & H. Schulz (1995): Fælles decimalskala for vækstudviklingen af planter (BBCH skala). Grøn viden nr. 146. Statens Planteavlsforsøg, Lyngby.

En række supplementsartikler

Kapitler fra The physiology of crop yield, second Edition, (Hay R & Porter J)2006. Blackwell

Øvelsesvejledninger

 
Course Coordinator
Christian R. Jensen, crj@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333392
Jens Carl Streibig, jcs@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333457
Torben Bo Toldam-Andersen, tbta@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333411
Jørgen Lindskrog Christiansen, jlc@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333452
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures25
practicals30
theoretical exercises30
preparation39
Excursions12
supervision46
project work24

206