Inst. for Jordbrug og Økologi
50 % Skov & landskab 50 % | |||||||||||||||||||
English title | Pests and Diseases of Trees in Forests and Urban Areas | ||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Kurset tilbydes flere studieretninger, herunder SLING-uddannelsen på Skovskolen | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Den mundtlig eksamen er med forberedelsestid. Den studerende præsenteres for en konkret, kursusrelevant problemstilling, der fremlægges og diskuteres. Desuden præsenteres den studerende for en mindre diagnosticeringsopgave. De skriftlige opgaver og rapporter, der er afleveret under kurset, indgår endvidere i bedømmelsen. Hvis der deltager flere studerende i en projektbeskrivelse, skal det klart fremgå, hvem der har skrevet hvilke afsnit. Vægtning: Mundtlig eksamen 75%. Skriftlige opgaver fra kursusforløbet, ialt 25%. 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i mindst 75% af ekskursionerne. Aflevering af mindst 75% af opgaver og ekskursionsrapporter. Fremlæggelse og opponering i min. et kollokvium. | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, opgaveløsning, kollokvier og ekskursioner. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 240011 Dyrs og planters diversitet 240054 Naturressourcer og økologi 250012 Dansk flora og vegetation eller tilsvarende botanikkursus | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset indeholder følgende emner: - Biologi og økologi hos skadevoldere på skov- og bytræer, herunder populationsfluktuationer, naturlige fjender og samspil med værttræerne - Abiogene skader - Identifikation, symptombeskrivelse og diagnostik - Årsagssammenhænge mellem forekomst af skadevoldere og klima, plante- og bevoksningssundhed, vækst- og dyrkningsmæssige forhold - Vurdering af skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål, herunder træartsvalg, pleje og driftsmetoder - Planlægningsmæssige redskaber til forebyggelse af skadevolderproblemer - Æstetiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer - Konventionelle og alternative metoder til forebyggelse og bekæmpelse - Moniteringsmetoder i relation til skadetærskler, prognose og varsling - Lovmæssige bestemmelser og importregler vedr. træer og træprodukter | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en vekslen mellem forelæsninger, kollokvier, teoretiske øvelser og opgaveløsning, praktiske øvelser og ekskursioner. I forelæsninger gives en overordnet gennemgang af teoretiske emner, som de studerende viderebehandler under øvelser og i kollokvier. I de teoretiske øvelser arbejdes dels med uddybning af det teoretiske stof behandlet i forelæsningerne samt med udvalgte cases. I kollokvier diskuteres udleverede artikler eller selvvalgte emner, som de studerende gruppevis skal fremlægge, opponere på og diskutere i plenum. I cases og kollokvier gives mulighed for specialisering i a) skovbrug eller b) park- og bytræer. I de praktiske øvelser indøves færdigheder i identifikation, plantepatologisk metodik og praktisk diagnosticeringsarbejde. Ekskursioner gennemføres til nærliggende parker og skovejendomme, hvor skadesymptomer og skadevoldere demonstreres, og konkrete dyrkningsmæssige problemstillinger i relation til skadevoldere og deres betydning og håndtering analyseres og diskuteres. I forbindelse med øvelser og ekskursioner udarbejdes et antal opgaver og rapporter, der afleveres og bedømmes. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse Kursets overordnede mål er at give de studerende en teoretisk og praktisk indsigt i sygdomme og skadedyr på træer i skove, parker og andre byområder. Kurset lægger især vægt på forståelse af årsager til forekomst af skadevoldere med fokus på vækst- og dyrkningsforhold og på metoder til forebyggelse og bekæmpelse. Kurset giver et helhedsorienteret grundlag for selvstændigt at kunne analysere og håndtere konkrete problemstillinger vedr. skadevoldere på vedplanter i skov og landskab. Efter deltagelse i kurset forventes den studerende at kunne: Viden: - identificere de væsentligste sygdomme og skadedyr på skov- og bytræer - beskrive de væsentligste skadevolderes biologi - redegøre for samspil mellem vedplanter og herbivorer hhv. plantepatogene svampe - udvise overblik over lovmæssige bestemmelser og importregler vedr. træer og træprodukter - beskrive konventionelle og alternative metoder til forebyggelse og bekæmpelse Færdigheder: - stille en diagnose på baggrund af skade symptomer og sygdomshistorie - forklare årsagssammenhænge mellem skadevoldere og abiotiske/biotiske faktorer, især klimaforhold, plantesundhed og dyrkningsforhold - analysere og vurdere skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål - vurdere muligheder og begrænsninger i forebyggelses- og bekæmpelsesmetoder Kompetencer: - diskutere etiske og værdimæssige problem stillinger forbundet med håndtering af skadevoldere i relation til miljøhensyn, æstetiske værdier, rekreative og produktionsmæssige interesser - rådgive i anvendelse af metoder til forebyggelse og bekæmpelse af skadevoldere på træer - bedømme æstetiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Bejer, B.: Forstzoologi I. Forstentomologi. 1989. Samfundslitteratur KVL-Bogladen. Butin, H.: Tree Disorders and Diseases. 1995. Oxford University Press. Harding, S., Thomsen, I.M., Martin, J. & Idoff, A.: Skadevoldere på træer i skov og by. Øvelsesvejledning. 2006. Samfundslitteratur. KVL-Bogladen. Politikens Forlag: Hvad finder jeg i Skoven. Nienhaus, F., Butin, H. & Böhmer, B.: Farbatlas Gehölzkrankheiten. Ziersträucher und Parkbäume. 1992.Ulmer. Smedegaard-Petersen, V.: Mykologiske hovedtræk hos plantepatogene svampe. 1985. Samfundslitteratur. KVL-Bogladen. Bilag på CampusNet. Videnblade fra Skov & Landskab. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Susanne Harding, suha@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332675 Iben Margrete Thomsen, imt@life.ku.dk, Skov & Landskab/Anvendt økologi, Tlf: 35331664 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||