Department of Basic Science and Environment | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Der afleveres besvarelse af en række miniprojekter gennem forløbet. Aflevering er ikke obligatorisk og der gives ikke karakter for miniprojekterne. Der afsluttes med en mundtlig eksamen med udgangspunkt i disse miniprojekter. Weight: Mundtlig eksamen 100% 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, teoretiske øvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
No Credit Points With | Der vil være et vist overlap med de tidligere kurser 'Lineær algebra' og 'Differentialligninger', men ingen pointspærring. | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 210002 Mathematics and Data Processing Matematisk grundkursus (forgænger i forhold til Matematik og databehandling) | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Med udgangspunkt i relativt simple matematiske modeller inden for relevante anvendelsesområder gennemgås følgende matematiske emner: - Lineær algebra - Differentialligningssystemer - Modeltyper og modelleringsprincipper - Brug af computere til simulering i modeller Som eksempler på modeller der arbejdes med kan nævnes - Biologisk vækst - Populationsvækst - Epidemimodeller - Økonomiske modeller - Vekselvirkning (fx rovdyr-byttedyr) - Systemanalyse - Transport af stof i jord eller i organismer I arbejdet med disse modeller indgår kvalitative og kvantitative beskrivelser af virkeligheden, modelanalyse og modelbaseret simulering, samt organisering og håndtering af input (parametre og data) og output (modelberegninger og løsninger) ved brug af computer. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Som en fortsættelse af Matematik og databehandling består kurset af en blanding af teori og eksempler på modeller fra anvendelser. Der lægges vægt på både forståelse af de videregående teorier og metoder og på arbejdet med de konkrete modeller. Modellerne og den tilhørende teori præsenteres ved forelæsninger, hvorefter der arbejdes selvstændigt og i grupper med stoffet. Forelæsninger, teoretiske øvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov. Der afleveres besvarelse af en række miniprojekter gennem forløbet. Der afsluttes med en mundtlig eksamen med udgangspunkt i disse miniprojekter. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Kurset bygger videre på Matematik og databehandling og giver et grundlag inden for lineær algebra og differentialligninger for at kunne opstille og arbejde selvstændigt med matematiske modeller i relevante sammenhænge. Når kurset er færdigt forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne Viden: - udvise overblik over grundlæggende matematiske begreber, specielt inden for lineær algebra og differentialligninger - beskrive problemstillinger inden for biovidenskab vha. matematik - udføre simpel matematisk modellering, specielt med biovidenskabeligt sigte Færdigheder: - anvende matematiske metoder og resultater på konkrete matematiske problemstillinger, særligt inden for lineær algebra og differentialligninger - anvende programmet R til behandling og analyse af data, samt simulering - analysere problemstillinger inden for biovidenskab vha matematik - vurdere modellers muligheder og begrænsninger i forhold til 'virkeligheden' Kompetencer: - arbejde selvstændigt såvel som indgå i fagligt projektorienteret samarbejde med andre | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
"Differentialligninger" af Poul Einer Hansen Andet notemateriale udleveres Endelig kursuslitteratur oplyses via CampusNet forud for kursusstart | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332351 Henrik Laurberg Pedersen, henrikp@dina.kvl.dk, Department of Natural Sciences/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332325 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||