210012 Matematik og modeller

Detaljer
Inst. for Grundvidenskab og Miljø
English titleMathematics and Models
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år til Kandidat 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeFælleskursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Der afleveres besvarelse af en række miniprojekter gennem forløbet. Aflevering er ikke obligatorisk og der gives ikke karakter for miniprojekterne. Der afsluttes med en mundtlig eksamen med udgangspunkt i disse miniprojekter.

Vægtning: Mundtlig eksamen 100%



7-trinsskala, ekstern censur
 
Rammer for undervisningForelæsninger, teoretiske øvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov.
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
PointspærringDer vil være et vist overlap med de tidligere kurser 'Lineær algebra' og 'Differentialligninger', men ingen pointspærring.
 
Anbefalede forudsætninger210002 Matematik og databehandling
Matematisk grundkursus (forgænger i forhold til Matematik og databehandling)
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kursusindhold
Med udgangspunkt i relativt simple matematiske modeller inden for relevante anvendelsesområder gennemgås følgende matematiske emner:

- Lineær algebra
- Differentialligningssystemer
- Modeltyper og modelleringsprincipper
- Brug af computere til simulering i modeller

Som eksempler på modeller der arbejdes med kan nævnes

- Biologisk vækst
- Populationsvækst
- Epidemimodeller
- Økonomiske modeller
- Vekselvirkning (fx rovdyr-byttedyr)
- Systemanalyse
- Transport af stof i jord eller i organismer

I arbejdet med disse modeller indgår kvalitative og kvantitative beskrivelser af virkeligheden, modelanalyse og modelbaseret simulering, samt organisering og håndtering af input (parametre og data) og output (modelberegninger og løsninger) ved brug af computer.
 
Undervisningsform
Som en fortsættelse af Matematik og databehandling består kurset af en blanding af teori og eksempler på modeller fra anvendelser. Der lægges vægt på både forståelse af de videregående teorier og metoder og på arbejdet med de konkrete modeller. Modellerne og den tilhørende teori præsenteres ved forelæsninger, hvorefter der arbejdes selvstændigt og i grupper med stoffet. Forelæsninger, teoretiske øvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov. Der afleveres besvarelse af en række miniprojekter gennem forløbet. Der afsluttes med en mundtlig eksamen med udgangspunkt i disse miniprojekter.
 
Målbeskrivelse
Kurset bygger videre på Matematik og databehandling og giver et grundlag inden for lineær algebra og differentialligninger for at kunne opstille og arbejde selvstændigt med matematiske modeller i relevante sammenhænge.

Når kurset er færdigt forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne

Viden:
- udvise overblik over grundlæggende matematiske begreber, specielt inden for lineær algebra og differentialligninger
- beskrive problemstillinger inden for biovidenskab vha. matematik
- udføre simpel matematisk modellering, specielt med biovidenskabeligt sigte

Færdigheder:
- anvende matematiske metoder og resultater på konkrete matematiske problemstillinger, særligt inden for lineær algebra og differentialligninger
- anvende programmet R til behandling og analyse af data, samt simulering
- analysere problemstillinger inden for biovidenskab vha matematik
- vurdere modellers muligheder og begrænsninger i forhold til 'virkeligheden'

Kompetencer:
- arbejde selvstændigt såvel som indgå i fagligt projektorienteret samarbejde med andre
 
Litteraturhenvisninger
"Differentialligninger" af Poul Einer Hansen
Andet notemateriale udleveres
Endelig kursuslitteratur oplyses via CampusNet forud for kursusstart
 
Kursusansvarlig
Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332351
Henrik Laurberg Pedersen, henrikp@dina.kvl.dk, Institut for Grundvidenskab/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332325
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger40
teoretiske øvelser40
praktiske øvelser8
projektarbejde48
eksamen2
forberedelse68

206