Forest & Landscape | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||||
Credits | 8 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Post experience masters programme Masteruddannelse (efteruddannelse) | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination No aid allowed Description of Examination: Der afleveres 4-6 små opgaver. Weight: Opgaverne vægtes ligeligt. Karakteren er et gennemsnit af alle opgaver 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | KURSET UDBYDES HVERT ANDET ÅR. NÆSTE GANG I EFTERÅRET 2007! Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 3 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. Det ene seminar er åbent, det andet er et lukket virksomhedsseminar | ||||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Udenfor blokstruktur Udenfor blokstruktur Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 150310 Module 1: Dialoque, development and management in the rural regions II 150322 Module 2b: The multifunctional landscape Det anbefales at deltage modul 1 og modul 2a/2b forinden. | ||||||||||||||||||
Restrictions | 25 | ||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
En stor del af den offentlige landskabs-forvaltning har som mål at beskytte, opretholde eller fremme landskabsværdier, herunder værdier knyttet til den biologiske mangfoldighed og andre dele af landskabets naturindhold. Selv om der indenfor givne kulturer er store fællestræk i den enkeltes værdiopfattelse, vil landskabsværkier grundlæggende være knyttet til den enkelte person og hans/hendes natursyn. Derfor må den enkelte ejers/brugers opfattelse af det værdifulde sammen med politiske prioreteringer og ekspertvurdering indgå i enhver planlægningsorienteret landskabsanalyse. Der lægges endvidere vægt på landskabsanalyse-metoder til lokalisering af anlæg, prioritering af indsats, identifikation af værdier og sammenhænge samt visuel konsekvensanalyse. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervsiningen er koncentreret på to intensive internater af 3 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes små skriftlige opgaver i løbet af kurset. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Kurset har to hovedmål. For det første skal kurset give den studerende en indføring i faglitteraturen knyttet til landskabsværdier og natursyn. For det andet skal kurset bibringe færdigheder i anvendelse af forskellige metoder til landskabsanalyse og -evaluering, herunder især færdigheder i identifikation af beskyttelses- og forbedringsbehov i landskabet. Ved kursets afslutning skal den studerende kunne følgende: Vidensmål - Referere vigtige former for natursyn og landskabsværdier - Give en oversigt over forskellige analyseopgaver og dertil anvendelige metoder Færdighedsmål: - Anvende metoder til historisk landskabsanalyse - anvende metoder til analyse af landskabskarakterer - anvende metode til rum analyse Kompetancemål: - gennemføre og fremstille landskabsanalyser så de umiddelbart kan anvendes i praktisk planlægningsarbejde | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Jørgen Primdahl, jpr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331822 | |||||||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||||||
15.000 kr. | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee MSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||