Forest & Landscape | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||||
Credits | 8 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Post experience masters programme | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: Aflevering af 4-6 små opgaver. Weight: Opgaverne vægtes ligeligt. Karakteren er et gennemsnit af opgaverne. 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af opgaver. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 3 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 150310 Module 1: Dialoque, development and management in the rural regions II 150321 Module 2a: Local Economy and Business Development in Rural Areas Det anbefales at have deltaget i modul 1 og modul 2a/2b | ||||||||||||||||||
Restrictions | 25 | ||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Samfund i landdistrikterne er blevet meget sammensatte og forskelligartede. Nogle svinder ind, mens andre vokser og i øvrigt meget forskelligartet. Man kan f.eks. nu skelne mellem rurbane samfund og udkantsområder, og demografi, levevilkår, de sociale og kulturelle mønstre samt udviklingspotentialerne peger i forskellige retninger. Klassiske teorier og begreber må erstattes med nye, der kan opfange denne diversificering. Herunder teorier der kan forklare, hvorfor stadigt mere af udviklingen ofte er overladt til det lokale niveau og folk selv at gøre noget ved. Rækkevidden af ildsjælenes, foreningslivets, entrepreneurships, kulturbårne og den sociale kapitals formåen vil blive drøftet i den sammenhæng. I modulet vil der desuden blive set på betydningen af kultur og identitet, social kapital, livsstile og bosætning, politiske strømninger, støttestrukturer og aktører. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsfjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 3 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes små skriftlige opgaver i løbet af kurset. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Modulets hovedmålsætning er at give en teoretisk og erfaringsbaseret indføring i samfundsudviklingen og levevilkår i landdistrikterne i nye tide. Når modulet er færdigt forventes den studerende at kunne: Viden: - Beskrive udviklingen af og i forskellige typer landdistrikter - Beskrive relevante faktorer bag denne udvikling - Karakterisere typiske livsstile, bosætningsmønstre og adfærd - Beskrive typiske lokale aktions- og reaktionsmønstre og deres nærmere kulturelle og sociale relationer - Beskrive typiske politiske strømninger og ideer om udviklingen og dens retning, herunder konkrete politiske tiltag Færdigheder: - Anvende teorier og analyseredskaber - Kunne lave en problemformulering - Kunne trække på relevante videnressourcer Kompetencer: - Kunne samarbejde med medstuderende om at gennemføre en analyse af lokalsamfund - Kunne gennemføre mindre selvstændige analyser | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Hanne W. Tanvig, hwt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331710 | |||||||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||||||
15.000 kr. | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee MSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||