150331 Module 3a: Civic Society in Rural Areas

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearPost experience Master´s Programme
DurationOutside schedule
 
Credits8 (ECTS)
Course LevelPost experience masters programme
 
ExaminationFinal Examination

written examination


All aids allowed

Description of Examination: Aflevering af 4-6 små opgaver.

Weight: Opgaverne vægtes ligeligt. Karakteren er et gennemsnit af opgaverne.



7-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af opgaver.
 
Organisation of TeachingUndervisningen er koncentreret i to internater af hver 3 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed.
 
Block PlacementUdenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites150310 Module 1: Dialoque, development and management in the rural regions II
150321 Module 2a: Local Economy and Business Development in Rural Areas
Det anbefales at have deltaget i modul 1 og modul 2a/2b
 
Restrictions25
 
Course Contents
Samfund i landdistrikterne er blevet meget sammensatte og forskelligartede. Nogle svinder ind, mens andre vokser og i øvrigt meget forskelligartet. Man kan f.eks. nu skelne mellem rurbane samfund og udkantsområder, og demografi, levevilkår, de sociale og kulturelle mønstre samt udviklingspotentialerne peger i forskellige retninger. Klassiske teorier og begreber må erstattes med nye, der kan opfange denne diversificering. Herunder teorier der kan forklare, hvorfor stadigt mere af udviklingen ofte er overladt til det lokale niveau og folk selv at gøre noget ved. Rækkevidden af ildsjælenes, foreningslivets, entrepreneurships, kulturbårne og den sociale kapitals formåen vil blive drøftet i den sammenhæng. I modulet vil der desuden blive set på betydningen af kultur og identitet, social kapital, livsstile og bosætning, politiske strømninger, støttestrukturer og aktører.

 
Teaching And Learning Methods
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsfjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 3 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes små skriftlige opgaver i løbet af kurset.
 
Learning Outcome
Modulets hovedmålsætning er at give en teoretisk og erfaringsbaseret indføring i samfundsudviklingen og levevilkår i landdistrikterne i nye tide.

Når modulet er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden:
- Beskrive udviklingen af og i forskellige typer landdistrikter
- Beskrive relevante faktorer bag denne udvikling
- Karakterisere typiske livsstile, bosætningsmønstre og adfærd
- Beskrive typiske lokale aktions- og reaktionsmønstre og deres nærmere kulturelle og sociale relationer
- Beskrive typiske politiske strømninger og ideer om udviklingen og dens retning, herunder konkrete politiske tiltag

Færdigheder:
- Anvende teorier og analyseredskaber
- Kunne lave en problemformulering
- Kunne trække på relevante videnressourcer

Kompetencer:
- Kunne samarbejde med medstuderende om at gennemføre en analyse af lokalsamfund
- Kunne gennemføre mindre selvstændige analyser


 
Course Coordinator
Hanne W. Tanvig, hwt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331710
 
Attendance Fee
15.000 kr.
 
Study Board
Study Committee MSN
 
Course Scope
lectures32
Excursions16
Colloquia8
preparation70
project work91
supervision2
examination1

220