150322 Module 2b: The multifunctional landscape

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearPost experience Master´s Programme
DurationOutside schedule
 
Credits8 (ECTS)
Course LevelPost experience masters programme
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Aflevering af projekt med efterfølgende mundtlig eksamen

Weight: Projektet vægtes med ca. 70 %, den mundtlige præstation ca. 30 %



7-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
14 June 2007
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af projekt
 
Organisation of TeachingUndervisningen er koncentreret i to internater af hver 3 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. Den ene seminar foregår på engelsk, det andet foregår på dansk/skandinavisk
 
Block PlacementUdenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Internat 1: 1.-3. februar 2007 (Kongskilde, Sorø)

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Seminar 1: 1. marts 2007 (KVL, Fredriksberg)

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Internat 2: 19.-21. april 2007 (Skive/Stoholm)

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Seminar 2: 24. maj 2007
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites150310 Module 1: Dialoque, development and management in the rural regions II
Man kan starte med dette modul
 
Restrictions25
 
Course Contents
Med udgangspunkt i faglitteraturen og ekskursioner i konkrete landskaber behandles indholdet og udviklingen samt aktuelle konfliktpunkter i danske kulturlandskaber. Kurset giver et grundlæggende kendskab til teorier og begreber knyttet til kulturlandskabet, idet både økologiske og socio-økonomiske dimensioner inddrages og analyseres fra både ejernes/brugernes og det offentliges perspektiver. Første del af modulet koncentreres om selve landskaberne, anden del om konfliktløsning og samarbejde i landskabsforvaltningen. Endelig vil reformen af EUs nye landbrugspolitk og strukturreformens betydning for planlægning og forvaltning blive behandlet.

 
Teaching And Learning Methods
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 3 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder.
 
Learning Outcome
Kursets har til formål at give en grundlæggende forståelse af landskabsbegrebet og af kulturlandskabets dynamiske karakter og multifunktionelle anvendelse. Endvidere indgår det et formål at give en grundig indføring i aktuelle udviklingstendenser, samt i de måder hvorpå offentlig forvaltning og planlægning påvirker udviklingen.

Ved kursets afslutning skal den studerende være i stand til følgende:
Vidensmål
Gennemgå landskabsbegrebet som det har udviklet sig i Nordeuropa frem til 'Den Europæiske Landskabskonvention'.
Beskrive hovedtræk i det danske kulturlandskabs udvikling gennem de sidste 200 år samt de vigtigste aktuelle udviklingstræk i relation til hovedfunktionerne.

Færdighedsmål:
Anvende forskellige metoder til analyse af landskabsforandringer over tid

Kompetancemål
Anvende teorier og begreber vedrørende landskabets multifuntionelle anvendelse og udvikling



 
Course Coordinator
Jørgen Primdahl, jpr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331822
 
Attendance Fee
15.000 kr.
 
Study Board
Study Committee MSN
 
Course Scope
lectures32
Excursions16
Colloquia8
preparation70
project work91
supervision2
examination1

220