150321 Module 2a: Local Economy and Business Development in Rural Areas

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearPost experience Master´s Programme
DurationOutside schedule
 
Credits8 (ECTS)
Course LevelPost experience masters programme
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Aflevering af projekt med efterfølgende mundtlig eksamen

Weight: Projektet vægtes med ca. 70 %, den mundtlige præstation ca. 30 %



7-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af projekt
 
Organisation of TeachingUndervisningen er koncentreret i to internater af hver 3 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. Den ene seminar foregår på engelsk, det andet foregår på dansk/skandinavisk. Der tages forbehold for ændringer af undervisningsdatoerne
 
Block PlacementUdenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites150310 Module 1: Dialoque, development and management in the rural regions II
Det anbefales at have bestået modul 1
 
Restrictions25
 
Course Contents
Landdistrikternes hovederhverv har ikke været landbruget i mange år. I en periode har fremstillingserhverv og andre såkaldte "byerhverv" til gengæld beskæftiget de fleste bosiddende og lokalt, men især i perifere områder reduceres også de nu. Mange bosiddende pendler (derfor) længere og længere væk efter beskæftigelse. Men der også tegn på, at nye erhverv dannes lokalt, bl.a. i forbindelse med oplevelsesøkonomi, services og anvendelse af ny teknologi (mobilt arbejde). I modulet skal der stilles skarpt på baggrunden for udviklingen, men især på potentialer for nye erhverv, belyst teoretisk og med eksempler fra praksis. Vi skal bl.a. se på begreber som lokaliseringsfaktorer, glokalitet, kulturøkonomi, innovation og entrepreneurship og på generelle støttestrukturer og politik for udviklingen. Vi skal studere cases.
 
Teaching And Learning Methods
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 3 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder.
 
Learning Outcome
Modulets hovedmålsætning er at give en teoretisk og erfaringsbaseret indføring i erhvervsrelaterede udfordringer i landdistrikterne i nye tider.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden:
- Karakterisere den historiske, regionale, erhvervsstrukturelle udvikling med særligt henblik på landdistrikterne
- Beskrive de hovedfaktorer, der har trukket den regionale/landdistrikternes erhvervsudvikling frem til i dag
- Karakterisere barrierer og potentialer for erhvervsøkonomisk udvikling i landdistrikterne fremover, både på macro-, meso- og microniveau
- Beskrive støttestrukturer, ordninger og erhvervspolitik af særlig relevans

Færdigheder:
- Anvende grundlæggende teorier og begreber
- Kunne opstille en problemformulering
- Kende og kunne trække på relevante videnkilder, ordninger og aktører

Kompetencer:
- Samarbejde med medstuderende om gennemførelse af en lokal analyse
- Kunne begå sig i netværket af kolleger og aktører på området
- Kunen gennemføre mindre selvstændige analyser


 
Course Coordinator
Hanne W. Tanvig, hwt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331710
 
Attendance Fee
15.000 kr.
 
Study Board
Study Committee MSN
 
Course Scope
lectures32
Excursions16
Colloquia8
preparation70
project work91
supervision2
examination1

220