150310 Module 1: Dialoque, development and management in the rural regions II

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearPost experience Master´s Programme
DurationOutside schedule
 
Credits12 (ECTS)
Course LevelPost experience masters programme
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Aflevering af projekt med efterfølgende mundtlig eksamen

Weight: Projektet vægtes med ca. 70 %, den mundtlige præstation ca. 30 %



pass/fail, internal examiner

Dates of Exam:
12 December 2006
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i begge internater og seminarer samt aflevering af projekt
 
Organisation of TeachingUndervisningen er koncentreret i to internater af hver 3-4 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. Den ene seminar foregår på engelsk, det andet foregår på dansk/skandinavisk
 
Block PlacementUdenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Restrictions40
 
Course Contents
Regionaløkonomiske, sociologiske og landbrugsgeografiske teorier knyttet til Rural Development, baggrund, indhold og relevans i dansk sammenhæng vil udgøre en vigtig del af modulets faglige indhold. Herudover vil forskellige regionale "landdistrikts- og landskabstyper" blive gennemgået med udgangspunkt i konkrete eksempler. Endelig vil modulet rumme en introduktion til og anvendelse af relevante metoder og værktøjer.
 
Teaching And Learning Methods
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 4 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder.
 
Learning Outcome
Formålet med dette modul er at bibringe den studerende en grundlæggende forståelse af de strukturer og processer, der karakteriserer et typisk landdistrikt og dets forskellige kulturlandskaber. Det vil sige forhold knyttet til arealanvendelse, landskab, naturgrundlag, erhverv og mennesker (levevilkår, sociale, økonomiske og kulturelle forhold) - og deres indbyrdes for-skelligheder og samspil. Det indgår som en selvstænding formål at bibringe den studerende et overblik over de forskellige faglige discipliner som traditionelt har understøttet offentlige landdistriktspolitik og landskabsforvaltning.

Ved kursets afslutning skal den studerende være istand til:

Vidensmål:
- Beskrive centrale drivkræfter for udviklingen i danske landdistrikter og kulturlandskaber
- redegøre for hovedtendenser i de aktuelle udviklingstræk

Færdighedsmål:
- gennemføre basale analyser af tilstand og udviklingstræk i lokale landdstrikter og kulturlandskaber

Kompetancemål:
- formulere og analysere (selvstænding og som del af en gruppe) om et afgrænset problem vedrørende landdistrikter og kulturlandskabers situation og udvikling
 
Course Coordinator
Jørgen Primdahl, jpr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331822
Hanne W. Tanvig, hwt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331710
 
Attendance Fee
15.000 kr.
 
Study Board
Study Committee MSN
 
Course Scope
lectures48
Excursions16
Colloquia16
preparation107
project work140
supervision2
examination1

330