131205 Natur- og landskabspleje

Detaljer
Skov & Landskab
English titleNature and Landscape Management
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år til Bachelor 3. år
VarighedTo blokke
 
Pointværdi15 (ECTS)
KursustypeSLING kurser (Skovskolen)
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen

Praktisk eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur
 
Rammer for undervisning
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur

Blok 4
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
1 Introduktion til naturpleje
Hvad er naturpleje? Eksempler på opgaver der er relevante for en skov- og landskabingeniør.
Besøg hos en kommunes driftsafdeling
Afgrænsning af fagområdet.
Opstilling af målsætninger

2 Plejemetoder
Gennemgang af de forskellige plejemetoder
Græsning: de forskellige dyr og deres plejebehov, potentiale (herunder græsningsmønstre) , begrænsninger, fordele og ulemper
Slåning: De forskellige maskiner, deres potentiale, begrænsninger, fordele og ulemper.
Afbrænding, rydning og andre metoder.

3 Pleje af lysåbne naturtyper
Gennemgang af status-mål-midler for de mest almindelige naturtyper (enge, moser, hede og overdrev).
Bæredygtig naturpleje, hvor de økologiske hensyn vejer tungt.
Evt. konkret plejeopgave I Gribskov

4 Pleje af bynær natur
Særlige krav og hensyn til den bynære natur og dens brugere.
Bæredygtig naturpleje, hvor de rekreative og æstetiske årsager vejer tungt
Træpleje og græspleje

5 Pleje af vandløb
Statusvurdering for vandløbene
Vandløbsmålsætninger
Fysiske forhold i vandløbene

6 Pleje af natur og naturelementer
Ekskursion til Jylland for at se på plejeopgaver og tale med fagfolk
(Arrangeres sammen med kurset skovdyrkning)
 
Undervisningsform
Holdundervisnings/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Selvstudie Ekskursioner og virksomhedsbesøg
 
Målbeskrivelse
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i et terrestrisk naturareal, søer og vandløb samt bynære områder kan
. beskrive og vurdere tilstanden
. redegøre for natur- og rekreativt potentiale
. opstille forskellige relevante målsætninger under hensyntagen til økonomiske, økologiske og sociologiske interesser
. anvise forskellige plejetiltag, der fører til målopfyldelse
. vurdere konsekvenserne af målopfyldelse og metodevalg

Formålene indebærer, at den studerende på et givet dansk naturareal kan:

Vidensfeltet:
- identificere og navngive danske naturtyper og deres underinddeling i forhold til næringsstofbalance og hydrologiske forhold
- beskrive den nuværende tilstand med vægt på biologiske, fysiske, rekreative og samfundsmæssige værdier.
- beskrive mulighederne for rekreative anlæg på baggrund af befolkningens ønsker til naturen
- beskrive drifts- og plejemetoder, med vægt på græsning, maskinløsninger, kemisk, termisk og vandstandsændringer, der kan føre til målopfyldelse samt metodernes fordele og ulemper

Færdigheder
- definere status og opstille målsætninger på baggrund af vegetations- og faunasammensætningen under hensyntagen til de overordnede politiske og økonomiske rammer
- anvende fysisk indeks til vurderingen af forholdene i vandløb
- udvise overblik over forskellige praktiske begrænsninger i forbindelse med driftsanvisninger med henblik på beliggenhed, fugtighed, terrænformer
- reflektere over de enkelte plejemetoders egnethed herunder redegøre for metodevalg og konsekvenser samt opstille og argumentere for alternative metoder
- reflektere over betydningen af pleje tidspunktet, samt hvordan resultatet påvirkes af tidspunktet for udførelsen

Kompetencer
- vurdere arealets egnethed som habitat for dyre og plantearter
- vurdere arealets egnethed med henblik på forskellige rekreative anvendelsesmuligheder
- håndtere og prioritere blandt forskellige interesser
- ræsonnere sig frem til den optimale målsætning herunder forklare styrker og svagheder ved metodevalget
- sammenligne og diskutere forskellige drifts- og plejemetoder der kan føre til målopfyldelse
- vælge det optimale tidspunkt for pleje, drifts eller bekæmpelsestiltag under en given målsætning
- diskutere og udvælge optimale plejemetoder og tidspunkt for et konkret areal
- udarbejde pleje- eller restaureringsanvisninger
- diskuterer og argumentere for metodevalg og konsekvenser
- igangsætte og overvåge mindre pleje, regulerings og restaureringsopgaver der fører til målopfyldelse
- forudsige hvornår og i hvilket omfang specialkompetencerne bør inddrages
 
Kursusansvarlig
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331580
 
Studienævn
Studienævn SLING
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger65
praktiske øvelser100
ekskursioner51
forberedelse175
eksamen23

414