131204 Silviculture

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 2 year to BSc. 3 year
DurationTwo blocks
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

oral examination

Practical Examination


All aids allowed

Description of Examination: 7-point scale, external examiner
 
Organisation of Teaching
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Blok 4
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
Træteknik
Veddets opbygning. Forarbejdning. Anvendelse.

Hugst
Formål. Måder. Styrke. Kvalitet. Stabilitet. Sporindlæggelse. Flis. Maskiner og redskaber.

Etablering
Naturlig foryngelse. Såning. Kvasbehandling. Jordbearbejdning. Plantning. Plantetal. Plantefordeling. Hegning. Maskiner og redskaber.

Kultur- og bevoksningspleje
Berigelse og efterbedring. Beskyttelse imod skadevoldere. Gødskning og vanding. Ukrudtsbekæmpelse. Udrensning og artsregulering. Hovedtræer. Opstamning. Vanriskapning. Maskiner og redskaber.
 
Teaching And Learning Methods
Holdundervisnings/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Selvstudie Ekskursioner og virksomhedsbesøg
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er, at den studerende kan give en professionel vurdering af tilstanden i en træbestand i en dansk skov og træffe beslutning om den fremtidige behandling på det foreliggende grundlag. Dette indbefatter at den studerende kan foretage realistiske vurderinger af tilstandens forudsætninger og udviklingsmuligheder samt redegøre for relevante behandlingsmetoder og deres konsekvenser.

Formålene indebærer, at den studerende kan

Vidensfeltet
- vise forståelse for hvordan jord, vand, klima og plantevækst er betydende for skovdyrkningsmæssige valg
- vise kendskab til danske dyrkningserfaringer med hovedtræarterne og almindelige skovdyrkningssystemer
- vise kendskab til veddets opbygning og kvalitetsparametre
- vise kendskab til de vigtigste råtræsortimenter, deres prissætning, opmåling, forarbejdning og anvendelse.
- anvende viden om bonitering, tilvækst og masseopgørelse
- vise kendskab til almindeligt benyttede metoder og teknikker og de hertil anvendte maskin- og redskabstyper
- anvende de vigtigste kilder til faglig udvikling
- genkende de teoretiske begreber og de generelle problemstillinger i konkrete situationer
- sondre imellem mere og mindre betydende forhold
- kombinere adskilte tilstande til sammenhængende udvikling

Typer af færdigheder
- foretage observationer på en lokalitet og strukturere disse observationer hensigtsmæssigt
- udtage stikprøver
- opgøre / måle / beregne: stamtal, højder, længder, diameter, gns. træafstand, relativ træafstand, bonitet, masse, salgsindtægt, metodeomkostninger og dækningsbidrag
- bedømme træers vitalitet, sundhed, kvalitet, højde diameter og alder
- bedømme bestandens struktur, bevoksningsprocent, blandingsforhold, hugstfølge
- bedømme en lokalitets terræn, jordbund, vand- og næringsstofforsyning, læforhold, foryngelsesmuligheder, potentielle skovudviklingstype samt dens adgangsforhold for maskiner
- vurdere behovet for dyrkningsmæssige indgreb på en konkret lokalitet og med et konkret driftsformål.
- vælge tid, metoder og redskaber for et konkret dyrkningsindgreb samt argumentere for valgene
- formidle en kortfattet og velstruktureret sammenfatning af status, mål og midler for en træbestand såvel mundtligt som skriftligt.

Kompetencer
- overføre viden fra traditionelle træbestande til nye lokaliteter og artskombinationer
- reflektere over den aktuelle dyrkningspraksis i Danmark
- forholde sig kritisk til de bæredygtige aspekter i konkrete dyrkningsmæssige sammenhænge
- reflektere over egne styrker og svagheder i forhold til at kunne træffe skovdyrkningsmæssige beslutninger på konkrete arealer
 
Course Coordinator
Tyge Wilhjelm Kjær, twk@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331612
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope
0