Forest & Landscape | |||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||
Duration | Two blocks | ||
Credits | 15 (ECTS) | ||
Course Level | SLING courses (Skovskolen) | ||
Examination | Final Examination oral examination Practical Examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||
Organisation of Teaching | |||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 4 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||
Teaching Language | Danish | ||
Course Contents | |||
Træteknik Veddets opbygning. Forarbejdning. Anvendelse. Hugst Formål. Måder. Styrke. Kvalitet. Stabilitet. Sporindlæggelse. Flis. Maskiner og redskaber. Etablering Naturlig foryngelse. Såning. Kvasbehandling. Jordbearbejdning. Plantning. Plantetal. Plantefordeling. Hegning. Maskiner og redskaber. Kultur- og bevoksningspleje Berigelse og efterbedring. Beskyttelse imod skadevoldere. Gødskning og vanding. Ukrudtsbekæmpelse. Udrensning og artsregulering. Hovedtræer. Opstamning. Vanriskapning. Maskiner og redskaber. | |||
Teaching And Learning Methods | |||
Holdundervisnings/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Selvstudie Ekskursioner og virksomhedsbesøg | |||
Learning Outcome | |||
Formålet med kurset er, at den studerende kan give en professionel vurdering af tilstanden i en træbestand i en dansk skov og træffe beslutning om den fremtidige behandling på det foreliggende grundlag. Dette indbefatter at den studerende kan foretage realistiske vurderinger af tilstandens forudsætninger og udviklingsmuligheder samt redegøre for relevante behandlingsmetoder og deres konsekvenser. Formålene indebærer, at den studerende kan Vidensfeltet - vise forståelse for hvordan jord, vand, klima og plantevækst er betydende for skovdyrkningsmæssige valg - vise kendskab til danske dyrkningserfaringer med hovedtræarterne og almindelige skovdyrkningssystemer - vise kendskab til veddets opbygning og kvalitetsparametre - vise kendskab til de vigtigste råtræsortimenter, deres prissætning, opmåling, forarbejdning og anvendelse. - anvende viden om bonitering, tilvækst og masseopgørelse - vise kendskab til almindeligt benyttede metoder og teknikker og de hertil anvendte maskin- og redskabstyper - anvende de vigtigste kilder til faglig udvikling - genkende de teoretiske begreber og de generelle problemstillinger i konkrete situationer - sondre imellem mere og mindre betydende forhold - kombinere adskilte tilstande til sammenhængende udvikling Typer af færdigheder - foretage observationer på en lokalitet og strukturere disse observationer hensigtsmæssigt - udtage stikprøver - opgøre / måle / beregne: stamtal, højder, længder, diameter, gns. træafstand, relativ træafstand, bonitet, masse, salgsindtægt, metodeomkostninger og dækningsbidrag - bedømme træers vitalitet, sundhed, kvalitet, højde diameter og alder - bedømme bestandens struktur, bevoksningsprocent, blandingsforhold, hugstfølge - bedømme en lokalitets terræn, jordbund, vand- og næringsstofforsyning, læforhold, foryngelsesmuligheder, potentielle skovudviklingstype samt dens adgangsforhold for maskiner - vurdere behovet for dyrkningsmæssige indgreb på en konkret lokalitet og med et konkret driftsformål. - vælge tid, metoder og redskaber for et konkret dyrkningsindgreb samt argumentere for valgene - formidle en kortfattet og velstruktureret sammenfatning af status, mål og midler for en træbestand såvel mundtligt som skriftligt. Kompetencer - overføre viden fra traditionelle træbestande til nye lokaliteter og artskombinationer - reflektere over den aktuelle dyrkningspraksis i Danmark - forholde sig kritisk til de bæredygtige aspekter i konkrete dyrkningsmæssige sammenhænge - reflektere over egne styrker og svagheder i forhold til at kunne træffe skovdyrkningsmæssige beslutninger på konkrete arealer | |||
Course Coordinator | |||
Tyge Wilhjelm Kjær, twk@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331612 | |||
Study Board | |||
Study Committee SLING | |||
Course Scope | |||
| |||