131203 Urban Landscape

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 2 year to BSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

oral examination

Practical Examination


All aids allowed

Description of Examination: 7-point scale, external examiner
 
Organisation of Teaching
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
Arealtyper og deres anvendelse: Busk-, hegns- og hækplantninger, vejplantninger, græsbevoksninger, blomsterplantninger, vand, belægninger, inventar og renhold

Beskrivelser af mål, helheder, vegetationselementer og pleje

Tilstandskrav, udførelseskrav, tilsyn og kontrol

Metoder, redskaber og maskiner

Pleje og vedligeholdelse, renholdelse

Planternes funktion og vegetationsformer

Plantematerialet

Vækstbetingelser og stressfaktorer
Beskæring, formning og fornyelse af træer
 
Teaching And Learning Methods
Holdundervisnings/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Selvstudie Ekskursioner og virksomhedsbesøg
 
Learning Outcome
Formål
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i anlægstyperne i byens grønne områder får en grundlæggende viden om og forståelse af
1. arealtyperne, deres anvendelse og udvikling
2. elementer og deres drift i form af pleje, vedligeholdelse og renholdelse
3. kontrolmetoder og -procedurer i forhold til at sikre elementernes pleje

Byens grønne områder omfatter følgende anlægstyper: Offentlige friarealer med parkkarakter, friarealer ved boliger, industri, skoler og institutioner, kirkegårde, idrætsanlæg, træer ved veje og gader samt P-pladser.

Arealtyperne omfatter: græs, blomster, buske, træer, hække og hegn med vægt på vedplanterne samt vand, belægninger på stier og veje, inventar og renhold.

Et element er en driftsenhed, der har behov for den samme pleje eller vedligeholdelse.

Formålet indebærer, at den studerende kan

Viden:
. udvise overblik og kendskab til branchen med hensyn til virksomheder, vilkår og udfordringer
. identificere de forskellige arealtyper, der indgår i et anlæg, og deres anvendelse
. identificere de forskellige elementer, der indgår i et anlæg
. identificere de plantearter, der indgår i et element, og beskrive deres samspil og forskellige vækstkrav til jordbund og klima samt væsentlige skadevoldere
. identificere forskellige vegetationsudtryk
. identificere og beskrive de forskellige vegetationstyper, successionsfase og formtype
. forklare den dynamiske og tidsbaserede udvikling af elementer og anlæg
. identificere forskellige belægningstyper på stier og veje
. identificere redskaber og maskiner, der anvendes til plejen og vedligeholdelsen
. identificere og beskrive publikumsfaciliteter

Færdigheder:
. forklare sorterings- og bundtningsbestemmelser for et givet plantemateriale, herunder vurdere plantematerialets kvalitet
. beskrive de væsentlige driftsprocesser i produktionen af vedplanter i en planteskole
. vurdere metoder, maskiner og redskaber til udførelse af pleje, vedligeholdelse og renholdelse, herunder beskæring, formning og fornyelse af vedplanter og vedligeholdelse af publikumsfaciliteter
. vurdere metoder, maskiner og redskaber til vedligeholdelse og udbedringer af stier og veje
. forklare kontrolmetoder og procedurer og deres formål i forbindelse med pleje og vedligeholdelse

Kompetencer:
. registrere, opmåle og beskrive elementerne og deres tilstand i et eksisterende anlæg
. med udgangspunkt i registreringen og de opstillede driftsmål vurdere resultatet af de anvendte metoder, maskiner og redskaber på plejen og vedligeholdelsen med henblik på at fastholde en given tilstand
. anvende de opstillede kvalitetskrav og dertil hørende målemetoder i et arealregistreringsskema med henblik på egenkontrol af elementernes pleje

 
Course Coordinator
Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331595
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope
0