131203 Byens Grønne områder (Udbydes fra E2009)

Detaljer
Skov & Landskab
English titleUrban Landscape
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år til Bachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeSLING kurser (Skovskolen)
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen

Praktisk eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur
 
Rammer for undervisning
 
BlokplaceringBlok 2
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
Arealtyper og deres anvendelse: Busk-, hegns- og hækplantninger, vejplantninger, græsbevoksninger, blomsterplantninger, vand, belægninger, inventar og renhold

Beskrivelser af mål, helheder, vegetationselementer og pleje

Tilstandskrav, udførelseskrav, tilsyn og kontrol

Metoder, redskaber og maskiner

Pleje og vedligeholdelse, renholdelse

Planternes funktion og vegetationsformer

Plantematerialet

Vækstbetingelser og stressfaktorer
Beskæring, formning og fornyelse af træer
 
Undervisningsform
Holdundervisnings/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Selvstudie Ekskursioner og virksomhedsbesøg
 
Målbeskrivelse
Formål
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i anlægstyperne i byens grønne områder får en grundlæggende viden om og forståelse af
1. arealtyperne, deres anvendelse og udvikling
2. elementer og deres drift i form af pleje, vedligeholdelse og renholdelse
3. kontrolmetoder og -procedurer i forhold til at sikre elementernes pleje

Byens grønne områder omfatter følgende anlægstyper: Offentlige friarealer med parkkarakter, friarealer ved boliger, industri, skoler og institutioner, kirkegårde, idrætsanlæg, træer ved veje og gader samt P-pladser.

Arealtyperne omfatter: græs, blomster, buske, træer, hække og hegn med vægt på vedplanterne samt vand, belægninger på stier og veje, inventar og renhold.

Et element er en driftsenhed, der har behov for den samme pleje eller vedligeholdelse.

Formålet indebærer, at den studerende kan

Viden:
. udvise overblik og kendskab til branchen med hensyn til virksomheder, vilkår og udfordringer
. identificere de forskellige arealtyper, der indgår i et anlæg, og deres anvendelse
. identificere de forskellige elementer, der indgår i et anlæg
. identificere de plantearter, der indgår i et element, og beskrive deres samspil og forskellige vækstkrav til jordbund og klima samt væsentlige skadevoldere
. identificere forskellige vegetationsudtryk
. identificere og beskrive de forskellige vegetationstyper, successionsfase og formtype
. forklare den dynamiske og tidsbaserede udvikling af elementer og anlæg
. identificere forskellige belægningstyper på stier og veje
. identificere redskaber og maskiner, der anvendes til plejen og vedligeholdelsen
. identificere og beskrive publikumsfaciliteter

Færdigheder:
. forklare sorterings- og bundtningsbestemmelser for et givet plantemateriale, herunder vurdere plantematerialets kvalitet
. beskrive de væsentlige driftsprocesser i produktionen af vedplanter i en planteskole
. vurdere metoder, maskiner og redskaber til udførelse af pleje, vedligeholdelse og renholdelse, herunder beskæring, formning og fornyelse af vedplanter og vedligeholdelse af publikumsfaciliteter
. vurdere metoder, maskiner og redskaber til vedligeholdelse og udbedringer af stier og veje
. forklare kontrolmetoder og procedurer og deres formål i forbindelse med pleje og vedligeholdelse

Kompetencer:
. registrere, opmåle og beskrive elementerne og deres tilstand i et eksisterende anlæg
. med udgangspunkt i registreringen og de opstillede driftsmål vurdere resultatet af de anvendte metoder, maskiner og redskaber på plejen og vedligeholdelsen med henblik på at fastholde en given tilstand
. anvende de opstillede kvalitetskrav og dertil hørende målemetoder i et arealregistreringsskema med henblik på egenkontrol af elementernes pleje

 
Kursusansvarlig
Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331595
 
Studienævn
Studienævn SLING
 
Kursusbeskrivelsesomfang
0