131104 Ecology

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 1 year to BSc. 2 year
DurationTwo blocks
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: 7-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamGodkendelse af en række opgaver.
 
Organisation of Teaching
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Blok 4
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
Økosystemer (begreber og processer)

Jordbundslære og geologi

Planteanatomi og -fysiologi

Plantekendskab og plantemorfologi

Planteøkologi

Vegetationsøkologi: Plantesamfund og coenokliner

Insekter og svampe: Som skadevoldere og nytteorganismer i økosystemer

Landbrugets og skovbrugets direkte og indirekte virkninger på naturen (luftforurening med kvælstof, forurening af ferske områder med kvælstof og fosfor)

Klima og CO2
 
Teaching And Learning Methods
Holdundervisning/forelæsning. Gruppearbejde. Øvelser og feltarbejde. Ekskursioner. Projektarbejde. Selvstudie.
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i skove, søer, vandløb og terrestriske naturtyper i det åbne land kan analysere et økosystem med henblik på en bæredygtig forvaltning.

Formålet indebærer, at den studerende på et givet naturareal kan

Videnfeltet
. beskrive elementerne og forklare væsentlige processer i økosystemet igennem iagttagelse og under anvendelse af de økologiske begreber.


Typer af færdigheder
. udtage nødvendige kvalitative jordprøver for at beskrive lokaliteten med vægt på struktur, tekstur, luft/vandforhold, næringsbindende evne, jordbundsprofil og jordbundsdannende processer
. forklare planternes vækstfaktorer med vægt på lys, vand, varme, næring og vind
. artsbestemme urter, buske og vedplanter med henblik på at beskrive og identificere vegetationstyper og plantesamfund med vægt på coenokliner, skov, hede, græs-urtevegetation, strandenge, moser, enge, søer og vandløb.
. forklare de økologiske forhold der betinger planternes udbredelse og tilpasninger til voksestedet med henblik på klimabælter
. udvælge og forklare forskelle i plantemorfologiske og - anatomiske tilpasninger til biotoper med vægt på rod, stængel, blade, blomst, frugt
. forklare den økologiske baggrund for udpegningen af naturområder i henhold til naturbeskyttelsesloven
. give en plausibel forklaring på den givne lokalitets opståen og udvikling med vægt på sen- og postglaciale processer/ istidslandskabet og endogene processer
. forklare de økologiske faktorer, der betinger dyr og planters overlevelses- og spredningsmuligheder i det åbne land
. artsbestemme et antal skadeinsekter og skadesvampe samt nytteinsekter med henblik på at beskrive deres biologi og betydning for økosystemet
. forklare stofkredsløbene for kvælstof, fosfor og kalium med henblik på at forstå de økologiske konsekvenser for økosystemer
. med udgangspunkt i den grundlæggende økologiske viden komme med forklaringer på at et økosystem kan komme i ubalance, herunder global opvarmning

Kompetencer
. analysere plantesamfundet med henblik på vegetationsudviklingen (0-scenarie)
. forklare de processer, der påvirker vegetationsudvikling med henblik på at kunne fastholde bestemte vegetationstyper og plantesamfund (plagioklimaks)
. identificere de edafiske, klimatiske og biotiske faktorer, der påvirker en given lokalitets flora og fauna, relatere disse faktorer til hinanden og vise sammenhængende lokalitetsforståelse
. analysere og vurdere økologiske konsekvenser af konkrete indgreb og tiltag
 
Course Coordinator
Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331599
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope
lectures64
practicals50
Excursions60
project work20
preparation220

414