Skov & Landskab | |||||||||||||||
English title | Ecology | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 2. år | ||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af en række opgaver. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Økosystemer (begreber og processer) Jordbundslære og geologi Planteanatomi og -fysiologi Plantekendskab og plantemorfologi Planteøkologi Vegetationsøkologi: Plantesamfund og coenokliner Insekter og svampe: Som skadevoldere og nytteorganismer i økosystemer Landbrugets og skovbrugets direkte og indirekte virkninger på naturen (luftforurening med kvælstof, forurening af ferske områder med kvælstof og fosfor) Klima og CO2 | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Holdundervisning/forelæsning. Gruppearbejde. Øvelser og feltarbejde. Ekskursioner. Projektarbejde. Selvstudie. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i skove, søer, vandløb og terrestriske naturtyper i det åbne land kan analysere et økosystem med henblik på en bæredygtig forvaltning. Formålet indebærer, at den studerende på et givet naturareal kan Videnfeltet . beskrive elementerne og forklare væsentlige processer i økosystemet igennem iagttagelse og under anvendelse af de økologiske begreber. Typer af færdigheder . udtage nødvendige kvalitative jordprøver for at beskrive lokaliteten med vægt på struktur, tekstur, luft/vandforhold, næringsbindende evne, jordbundsprofil og jordbundsdannende processer . forklare planternes vækstfaktorer med vægt på lys, vand, varme, næring og vind . artsbestemme urter, buske og vedplanter med henblik på at beskrive og identificere vegetationstyper og plantesamfund med vægt på coenokliner, skov, hede, græs-urtevegetation, strandenge, moser, enge, søer og vandløb. . forklare de økologiske forhold der betinger planternes udbredelse og tilpasninger til voksestedet med henblik på klimabælter . udvælge og forklare forskelle i plantemorfologiske og - anatomiske tilpasninger til biotoper med vægt på rod, stængel, blade, blomst, frugt . forklare den økologiske baggrund for udpegningen af naturområder i henhold til naturbeskyttelsesloven . give en plausibel forklaring på den givne lokalitets opståen og udvikling med vægt på sen- og postglaciale processer/ istidslandskabet og endogene processer . forklare de økologiske faktorer, der betinger dyr og planters overlevelses- og spredningsmuligheder i det åbne land . artsbestemme et antal skadeinsekter og skadesvampe samt nytteinsekter med henblik på at beskrive deres biologi og betydning for økosystemet . forklare stofkredsløbene for kvælstof, fosfor og kalium med henblik på at forstå de økologiske konsekvenser for økosystemer . med udgangspunkt i den grundlæggende økologiske viden komme med forklaringer på at et økosystem kan komme i ubalance, herunder global opvarmning Kompetencer . analysere plantesamfundet med henblik på vegetationsudviklingen (0-scenarie) . forklare de processer, der påvirker vegetationsudvikling med henblik på at kunne fastholde bestemte vegetationstyper og plantesamfund (plagioklimaks) . identificere de edafiske, klimatiske og biotiske faktorer, der påvirker en given lokalitets flora og fauna, relatere disse faktorer til hinanden og vise sammenhængende lokalitetsforståelse . analysere og vurdere økologiske konsekvenser af konkrete indgreb og tiltag | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331599 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||