131102 Skov- og landskabsforståelse

Detaljer
Skov & Landskab
English titleForest and Landscape Basics
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeSLING kurser (Skovskolen)
 
Eksamenskriftlig prøve


kun visse hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAflevering og godkendelse af obligatoriske opgaver
 
Rammer for undervisningNødebo
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
Landskabsdannelse
. Istidslandskabet og endogen landskabsdannelse
. Ekskursioner og kortøvelser

Vedplanter i vintertilstand
. Morfologi
. Bestemmelsesøvelser
. Ekskursioner
. Monografisk behandling af bøg, eg, rødgran, douglas, vorte-birk

Træsamfund
. Begreber
. Driftsformer
. Øvelser i felten

Skov- og landskabshistorie
. Vegetations- og faunaindvandring/udryddelse
. Dannelse af kulturlandskabet (Driftsformer i skov og land, Udskiftningen, Forordninger og love)
. Identifikation af kulturspor og særlige driftshensyn
. Ekskursion og kortøvelse
 
Undervisningsform
Holdundervisning/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Projektarbejde Selvstudie Ekskursioner og virksomhedsbesøg
 
Målbeskrivelse
Formålet med kurset er, at den studerende i det åbne land og i skoven, skal kunne identificere og beskrive tilstande, dannelse og udvikling for et konkret areal, herunder udpege spor efter geologiske dannelsesprocesser og/eller menneskelig påvirkning. Som et nødvendigt hjælpeværktøj til dette skal den studerende lære at kende og bestemme vedplanter i vintertilstand.


Formålene indebærer, at den studerende kan

Videnfeltet
. beskrive de glaciale og endogene processer, der har ført til dannelse af det danske landskab.
. nævne vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder, der har præget vores kulturlandskab i nyere tid.
. kende almindeligt forekommende træer og buske i vintertilstand
. kende naturlig udbredelse, proveniensforhold, grundlæggende økologiske krav (jordbund, vand, vind, frost og skadevoldere) og anvendelse for et repræsentativt antal arter.
. kende dyrkningssystemerne lavskov, mellemskov og højskov, samt for højskoven driftformerne: renafdrift, skærmforyngelse, gruppevis foryngelse, randforyngelse, kulisseforyngelse, ordnet plukhugst.
. kende begrebet naturnær skovdrift i hovedtræk.
. identificere og udpege almindelige landskabselementer på kortmateriale og i felten.
. reflektere over glacialteorien i forhold til egne observationer gjort i felten eller på kort.
. identificere spor efter vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder både i felten og på kortmateriale.
. identificere og genkende følgende begreber i felten: monokultur, ensaldrethed, naturlig og kunstig blanding og naturlig og kunstig foryngelse.

Typer af færdigheder
. analysere en bevoksningstilstand (under anvendelse af begreberne fra videns- og forståelsesniveauet) og hvor det er muligt henføre tilstanden til en af følgende driftsformer: renafdrift, gruppevis foryngelse og skærmforyngelse.
. sammenfatte og reflektere over et givet areals egnethed som voksested for udvalgte vedplanter.
. udpege arealer med særlige glaciale eller kulturhistoriske karakter, med henblik på fremtidige driftshensyn.
. udvælge arealer, der kan have en særlig formidlingsmæssig interesse (geologisk eller historisk).
. bestemme og morfologisk beskrive almindeligt forekommende vedplanter i Danmark i vintertilstand.
 
Kursusansvarlig
Hans Becker-Larsen, hbl@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331592
 
Studienævn
Studienævn SLING
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger60
praktiske øvelser20
ekskursioner60
forberedelse65
eksamen2

207