131101 Profession og praksis

Detaljer
Skov & Landskab
English titleAspects of Forest and Landscape Engineering
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi15 (ECTS)
KursustypeSLING kurser (Skovskolen)
 
Eksamenskriftlig prøve


kun visse hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAflevering og godkendelse af obligatoriske opgaver (bl.a. herbarium)
 
Rammer for undervisningNødebo
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
Introkursus med præsentation og samarbejdsøvelser m.m.

Erhvervsområdekendskab: Virksomhedstyper inden for det grønne område

Professionskendskab og Skov- og landskabsingeniørens hverdag

Begrebsforståelse: Almindelige fagspecifikke begreber fra skovbrug og naturforvaltning/-pleje

Motorsavspraktik: Opbygning, vedligeholdelse og brug af motorsav, Fældningsteori og arbejdsmiljø

Træartskendskab i Sommertilstand

Pyntegrønt og juletræer: Grundlæggende målinger og kvalitetsfastsættelse

Kultur og kulturteknik og Planteskole
 
Undervisningsform
Holdundervisnings/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Ekskursioner og virksomhedsbesøg
 
Målbeskrivelse
Introduktionskurset skal opbygge et læringsudbytte, der giver den studerende grundlag for refleksivt at koble mellem professionsområdet generelt og uddannelseselementerne i det efterfølgende uddannelsesforløb.
Med dette som overordnet mål skal introduktionskurset:
- skabe en grundlæggende indsigt i professionens erhvervsvilkår og opgaveområde
- skabe en grundlæggende indsigt i professionsudøverens rolle, funktion og særlige identitet,
- sætte de studerende i egnede praksisnære situationer, der giver en oplevelse af "hands on" i professionens operative opgaveområde og derved bibringer den studerende indsigt i et konkret produktionsforløb.

Formålene indebærer, at den studerende
1) gennem virksomhedsbesøg får viden om
- professionsområdets placering i erhvervsmæssig og forvaltningsmæssige sammenhæng
- professionsområdets primære produktioner og tjenesteydelser
- forskellige karakteristiske profiler på professionsudøvernes forskellige opgaver og funktioner i den erhvervsmæssige sammenhæng
- jobmarkedet

2) opnår et forståelses- og refleksionsniveau, der
- giver grundlag for en kobling mellem professionens opgaveområde og de enkelte uddannelseselementer i den efterfølgende uddannelse, således at den studerende successivt opbygger en stigende grad af helhedsforståelse af professionen
- giver den studerende grundlag og motivation for at se sig som kommende professionsudøver med de krav, kompetencer og muligheder, professionsudøveren udfordres af eller konfronteres med og derigennem skabe professionsidentitet
- gennem professionens begreber og terminologier grundlægger det fagsprog som professionen anvender og kommunikerer på grundlag af

3) opnår en eller flere relevante, praktiske færdigheder inden for professionspraktiske discipliner, således at den studerende kan demonstrere et konkret personligt og fagligt praksisnært kompetenceløft inden for
- det arbejdsoperative område, f.eks. manuelle/motormanuelle discipliner
- det plantefaglige område, f.eks. bestemmelse af biotoper, plantesamfund og vækster

4) relativt kompetent skal kunne drøfte generelle faglige problemstillinger inden for introduktionens læringsramme
 
Kursusansvarlig
Hans Becker-Larsen, hbl@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331592
 
Studienævn
Studienævn SLING
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger172
praktiske øvelser160
ekskursioner80
eksamen2

414