130602 Nature Interpretation

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOutside schedule
 
Credits6 (ECTS)
Course LevelSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationContinuous Assessment

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: approved/not approved, no second examiner
 
Requirement For Attending ExamI stedet for afholdelse af en eksamen stilles en række krav til deltagelse i undervisningen, de løbende projekter, fremlæggelse mv. som forudsætning for udstedelse af eksamensbevis
 
Organisation of Teaching
 
Block PlacementUdenfor blokstruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
Tilvalgskurset udgør en mulighed for en vis specialisering i kommunikation, faglig formidling med naturområdet i centrum.
Følgende emner tages op:
- Kommunikationsteori og -modeller,
- Målgrupper,
- Budskab, afsender, medie og effekt,
- Pædagogik og læringsteori,
- Mundtlig formidling (personlig fremtræden og teknikker),
- Skriftlig formidling (presssemeddelelse, mindre artikler, foldere, hjemmesider),
- Planlægning, gennemførelse og evaluering af naturformidling
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen foregår som klasse- og holdundervisning afvekslende med løsning af opgaver og mindre projektarbejder samt øvelser i felten. Desuden foretages ekskursioner, hvor naturvejledning og formidlingsrollen demonstreres ligesom betydning og effekten heraf drøftes. Der udarbejdes et afsluttende projekt i grupper, hvor en konkret, mindre formidlingsopgave løses. Kurset afsluttes med en individuel formidlingspræsentation i relation til det afsluttende kursusprojekt.
 
Learning Outcome
Gennem deltagelse i kurset Naturformidling, skal den studerende tilegne sig kompetencer til at kunne planlægge, gennemføre og evaluere forskellige typer af formidlingsaktiviteter. Dette indebærer, at den studerende skal kunne:
. tænke i tydelige budskaber, have kendskab til forskellige målgrupper og tilrettelægge formdilingsforløb, hvor indhold og aktiviteter er målrettet deltagernes forudsætninger
. blive fortrolig med den skriftlige formidlings virkemidler og metoder, således at den studerende efterfølgende kan udarbejde kvalificerede pressemeddelelser, foldere og mindre artikler
. forholde sig kritisk til hjemmesiders opbygning og indhold således at den studerende bliver i stand til at kunne bidrage med indhold til og udvikling af hjemmesider
. forholde sig kritisk til de forhold og processer, der skaber de optimale forudsætninger for læring i forskellige formidlingssituationer
. tilegne sig en forståelse af forskellige læringsmæssige begreber, herunder læringens forudsætninger, for senere at kunne bringe disse begreber i anvendelse i tilrettelæggelse af formidlingsforløb
 
Course Litterature
Jan Krag Jacobsen: 25 spørgsmål - en moderne retorik til planlægning af kommunikation. Roskilde Universitetsforlag.
Materialesamling med en række relevante artikler vedr. lærings- og formidlingstori og dens praksis.
 
Course Coordinator
Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331595
Mette Åskov Knudsen, mek@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331604
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope
lectures45
Excursions12
project work24
examination4
preparation35

120