| Forest & Landscape | |||||||||||||||
| Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||
| Duration | Outside schedule | ||||||||||||||
| Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
| Course Level | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||
| Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: approved/not approved, no second examiner | ||||||||||||||
| Requirement For Attending Exam | I stedet for afholdelse af en eksamen stilles en række krav til deltagelse i undervisningen, de løbende projekter, fremlæggelse mv. som forudsætning for udstedelse af eksamensbevis | ||||||||||||||
| Organisation of Teaching | |||||||||||||||
| Block Placement | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||
| Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
| Course Contents | |||||||||||||||
| Tilvalgskurset udgør en mulighed for en vis specialisering i kommunikation, faglig formidling med naturområdet i centrum. Følgende emner tages op: - Kommunikationsteori og -modeller, - Målgrupper, - Budskab, afsender, medie og effekt, - Pædagogik og læringsteori, - Mundtlig formidling (personlig fremtræden og teknikker), - Skriftlig formidling (presssemeddelelse, mindre artikler, foldere, hjemmesider), - Planlægning, gennemførelse og evaluering af naturformidling | |||||||||||||||
| Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
| Undervisningen foregår som klasse- og holdundervisning afvekslende med løsning af opgaver og mindre projektarbejder samt øvelser i felten. Desuden foretages ekskursioner, hvor naturvejledning og formidlingsrollen demonstreres ligesom betydning og effekten heraf drøftes. Der udarbejdes et afsluttende projekt i grupper, hvor en konkret, mindre formidlingsopgave løses. Kurset afsluttes med en individuel formidlingspræsentation i relation til det afsluttende kursusprojekt. | |||||||||||||||
| Learning Outcome | |||||||||||||||
| Gennem deltagelse i kurset Naturformidling, skal den studerende tilegne sig kompetencer til at kunne planlægge, gennemføre og evaluere forskellige typer af formidlingsaktiviteter. Dette indebærer, at den studerende skal kunne: . tænke i tydelige budskaber, have kendskab til forskellige målgrupper og tilrettelægge formdilingsforløb, hvor indhold og aktiviteter er målrettet deltagernes forudsætninger . blive fortrolig med den skriftlige formidlings virkemidler og metoder, således at den studerende efterfølgende kan udarbejde kvalificerede pressemeddelelser, foldere og mindre artikler . forholde sig kritisk til hjemmesiders opbygning og indhold således at den studerende bliver i stand til at kunne bidrage med indhold til og udvikling af hjemmesider . forholde sig kritisk til de forhold og processer, der skaber de optimale forudsætninger for læring i forskellige formidlingssituationer . tilegne sig en forståelse af forskellige læringsmæssige begreber, herunder læringens forudsætninger, for senere at kunne bringe disse begreber i anvendelse i tilrettelæggelse af formidlingsforløb | |||||||||||||||
| Course Litterature | |||||||||||||||
| Jan Krag Jacobsen: 25 spørgsmål - en moderne retorik til planlægning af kommunikation. Roskilde Universitetsforlag. Materialesamling med en række relevante artikler vedr. lærings- og formidlingstori og dens praksis. | |||||||||||||||
| Course Coordinator | |||||||||||||||
| Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331595 Mette Åskov Knudsen, mek@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331604 | |||||||||||||||
| Study Board | |||||||||||||||
| Study Committee SLING | |||||||||||||||
| Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||