130505 International Natural Resource Management

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 1 year to BSc. 3 year
DurationOutside schedule
 
Credits9 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: 30 minutter inkl. bedømmelse og karaktergivning. Der stilles spørgsmål i projektopgaven samt i det øvrige pensum.

7-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamUdarbejdelse af ekskursionsrapport
 
Organisation of TeachingSkovskolen, Nødebo
 
Block PlacementUdenfor blokstruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
Introduktion til klodens vegetationszoner.
Skov- og naturressourceforvaltning, definitioner og praktiske eksempler fra verdens bio-klimatiske regioner, herunder vurdering af bæredygtighed.
Natur- og nationalparker, formål og praktiske eksempler.
Forvaltning af truede dyre og plantearter og bevarelse af genetisk materiale
Forvaltning af rekreative interesser i relation til jagt og økoturisme
Europæisk og international naturbeskyttelse
Internationale naturressourceforvaltnings politikker.

Emner i relation til de valgte fokusområder for udlandsekskursionen bearbejdes før, under og efter ekskursionen.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen foregår som forelæsninger, casearbejde, projekt- og rapportarbejder, gruppediskussioner samt en udlandsekskursion af 5-8 dages varighed. Kurset igangsættes i midten af 4. semester, hvor de studerende, i samarbejde med den ansvarlige underviser, vælger faglige fokusområder og fastlægger destination for udlandsekskursionen. I løbet af 5. og 6. semester skal de studerende løbende planlægge og organisere det faglige og logistiske indhold i udlandsekskursionen. Alt arbejde vedrørende udlandsekskursionen afrapporteres samlet i en ekskursionsrapport, der skal indeholde: . Resume . Program for rejsen . Informationer om de faglige fokusområder . Referat fra udlandsekskursionen . Faglige projektopgaver *) . Taksigelser . Regnskab for ekskursionen . Relevante bilag *) I Ekskursionsrapporten indgår en række faglige projektopgaver, der udarbejdes i løbet af 7. semester i grupper bestående af 4-5 studerende. Projektopgaverne skal omhandle konkrete problemstillinger, der er relevante i forhold til ekskursionsdestinationen samt undervisningen i øvrigt. Problemstillingen skal godkendes af underviserne. Den endelige projektopgave indgår i eksamensgrundlaget for den enkelte studerende. Alle studerende skal deltage i forberedelse af udlandsekskursionen samt bearbejdning af de faglige fokusområder, uanset om de, af personlige årsager, ikke ønsker at deltage i selve udlandsekskursionen. Den primære del af kurset afholdes i 7. semester, hvor der arbejdes koncentreret med international naturforvaltning i 7 sammenhængende uger. Jv.f. ovenstående faglige mål.
 
Learning Outcome
Skov- og Landskabssektoren indgår i og er i mange sammenhænge afhængig af internationale forhold. Forståelse for fagområdernes vilkår og udvikling i andre lande er af stor betydning for skov- og landskabsingeniører - uanset om de arbejder i udlandet eller i Danmark.

Med udgangspunkt i udvalgte internationale problemstillinger er formålet med faget at den studerende kan demonstrere kendskab til hvordan sociale, økonomiske og miljømæssige faktorer indgår i naturforvaltning i andre lande og klima zoner.


Dette indebærer, at den studerende med et udgangspunkt i andre lande og klima zoner skal kunne:

. redegøre for væsentlige samfundsmæssige, politiske, økonomiske og økologiske forhold for skov- og naturforvaltningen, herunder specielt udviklingsproblematikker i udviklingslande og lande med overgangsøkonomi
. redegøre for væsentlige planlægnings-, styrings- og implementeringsforhold i opgaver, projekter og programmer som potentielt kan involvere international deltagelse
. demonstrere forståelse for hvordan kulturelle, sociale og naturgivne omstændigheder sætter de overordnede rammer for skov- og landskabsforvaltningen
. analysere relevante skov- og naturforvaltningsmæssige problemstillinger under hensynstagen til et samfundsmæssigt helhedsperspektiv, herunder diskutere, formulere og vurdere eventuelle løsningsforslag.
 
Course Litterature
Materialesamling part I og Part II
Andet materiale udleveret under kurset og turen.
 
Course Coordinator
Arvid Sloth, arsl@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331858
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope
lectures80
preparation20
project work60
Excursions130
examination10

300