Forest & Landscape | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||
Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: 30 minutter inkl. bedømmelse og karaktergivning. Der stilles spørgsmål i projektopgaven samt i det øvrige pensum. 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Udarbejdelse af ekskursionsrapport | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Skovskolen, Nødebo | ||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Introduktion til klodens vegetationszoner. Skov- og naturressourceforvaltning, definitioner og praktiske eksempler fra verdens bio-klimatiske regioner, herunder vurdering af bæredygtighed. Natur- og nationalparker, formål og praktiske eksempler. Forvaltning af truede dyre og plantearter og bevarelse af genetisk materiale Forvaltning af rekreative interesser i relation til jagt og økoturisme Europæisk og international naturbeskyttelse Internationale naturressourceforvaltnings politikker. Emner i relation til de valgte fokusområder for udlandsekskursionen bearbejdes før, under og efter ekskursionen. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen foregår som forelæsninger, casearbejde, projekt- og rapportarbejder, gruppediskussioner samt en udlandsekskursion af 5-8 dages varighed. Kurset igangsættes i midten af 4. semester, hvor de studerende, i samarbejde med den ansvarlige underviser, vælger faglige fokusområder og fastlægger destination for udlandsekskursionen. I løbet af 5. og 6. semester skal de studerende løbende planlægge og organisere det faglige og logistiske indhold i udlandsekskursionen. Alt arbejde vedrørende udlandsekskursionen afrapporteres samlet i en ekskursionsrapport, der skal indeholde: . Resume . Program for rejsen . Informationer om de faglige fokusområder . Referat fra udlandsekskursionen . Faglige projektopgaver *) . Taksigelser . Regnskab for ekskursionen . Relevante bilag *) I Ekskursionsrapporten indgår en række faglige projektopgaver, der udarbejdes i løbet af 7. semester i grupper bestående af 4-5 studerende. Projektopgaverne skal omhandle konkrete problemstillinger, der er relevante i forhold til ekskursionsdestinationen samt undervisningen i øvrigt. Problemstillingen skal godkendes af underviserne. Den endelige projektopgave indgår i eksamensgrundlaget for den enkelte studerende. Alle studerende skal deltage i forberedelse af udlandsekskursionen samt bearbejdning af de faglige fokusområder, uanset om de, af personlige årsager, ikke ønsker at deltage i selve udlandsekskursionen. Den primære del af kurset afholdes i 7. semester, hvor der arbejdes koncentreret med international naturforvaltning i 7 sammenhængende uger. Jv.f. ovenstående faglige mål. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Skov- og Landskabssektoren indgår i og er i mange sammenhænge afhængig af internationale forhold. Forståelse for fagområdernes vilkår og udvikling i andre lande er af stor betydning for skov- og landskabsingeniører - uanset om de arbejder i udlandet eller i Danmark. Med udgangspunkt i udvalgte internationale problemstillinger er formålet med faget at den studerende kan demonstrere kendskab til hvordan sociale, økonomiske og miljømæssige faktorer indgår i naturforvaltning i andre lande og klima zoner. Dette indebærer, at den studerende med et udgangspunkt i andre lande og klima zoner skal kunne: . redegøre for væsentlige samfundsmæssige, politiske, økonomiske og økologiske forhold for skov- og naturforvaltningen, herunder specielt udviklingsproblematikker i udviklingslande og lande med overgangsøkonomi . redegøre for væsentlige planlægnings-, styrings- og implementeringsforhold i opgaver, projekter og programmer som potentielt kan involvere international deltagelse . demonstrere forståelse for hvordan kulturelle, sociale og naturgivne omstændigheder sætter de overordnede rammer for skov- og landskabsforvaltningen . analysere relevante skov- og naturforvaltningsmæssige problemstillinger under hensynstagen til et samfundsmæssigt helhedsperspektiv, herunder diskutere, formulere og vurdere eventuelle løsningsforslag. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Materialesamling part I og Part II Andet materiale udleveret under kurset og turen. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Arvid Sloth, arsl@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331858 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||