130109 Management and Consulting

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOutside schedule
 
Credits7 (ECTS)
Course LevelSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Projektrapport og mundtlig individuel eksamen

7-point scale, external examiner
 
Organisation of Teaching
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
Kurset bygger på faget Organisation fra 1. del og de indhøstede erfaringer fra virksomheds-praktikken.

Følgende emner tages op i faget:

Ledelse:
- Ledelsesbegrebet
- ledelse i og af organisationer (cases)
- ledelsesformer (cases)
- ledelse og medbestemmelse (cases)
- lederroller (cases)
- ledelsesværktøjer (cases)
- Ledelsessystemer (bl.a. Balanced Scorecard, Værdiledelse, Knowledge Management)
- Kvalitetsledelse (TQM, BPR og Lean)
- Projektledelse
- Forandringsredskaber og forandringsprocesser
- Ledelses- og resultatvurdering
- Ledelse og medbestemmelse

Arbejdsret:
herunder de kollektive overenskomster samt personalejura (grundlæggende, cases)

Rollen som rådgiver

Obligatoriske opgaver:
- gruppeopgave over et af underviseren udmeldt emne inden for kursets områder
- individuel opgave over et af underviseren udmeldt emne inden for kursets områder
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen foregår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere. Som afslutning på faget udarbejder de studerende i grupper på 3-5 deltagere et skriftligt eksamensprojekt over et selvvalgt emne inden for fagets rammer. Under udarbejdelsen af eksamensprojektet ydes vejled-ning fra kursets underviser. Projektgrupperne dannes på baggrund af interessefællesskab. Eksamen: Projektrapport og mundtlig individuel. Karaktergivningen er individuel.
 
Learning Outcome
Fagets mål er, at den studerende skal opnå indsigt i og forståelse for ledelsesformer og for-andringsredskaber og deres betydning for hans/hendes virke som leder og/eller specialist (rådgiver).
Dette indebærer, at den studerende skal
- tilegne sig teorier om og opfattelser af ledelse, lederskab og lederadfærd,
- opnå viden om management- og resultatvurderingskoncepter,
- udvikle færdigheder i projektarbejde/-ledelse,
- opnå evner til at deltage i og forestå forandringsprocesser i organisationer,
- opnå forståelse for de roller, der er knyttet til ledelses- og rådgivningsopgaver,
- være i stand til i sit ledelses-/rådgivningsmæssige virke også at anvende værktøjerne fra arbejdssociologien og organisationsteorien på konkrete problemstillinger.
 
Course Litterature
- Organisation, Kjær, Henrik, m.fl., Forlaget Trojka, 4. udgave, 2008
- Organisationsteori, Bakka, J.F. & Fivelsdal, E., Handelshøjskolens Forlag, 4. udg., 2004
- Organisation og ledelse, Madsen, J.A. et al, Samfundslitteratur 2002
- Mening i galskaben, Introduktion til ledelsesteorierne, Bøje Larsen, Handelshøjskolen i København, 2005
- Projektstyring - med enkle midler, Mikkelsen, H. & Riis, J.O., Prodevo, 6. udg. 2006
- Projektledelse i løst koblede systemer, Christensen, S. & Kreiner, K., DJØF's Forlag, 1. udg., 13. oplag, 1991
- Supplerende materialer (uddelt materiale, gruppeopgaver, cases, notater, ppt-præsentationer, artikler, faglige websider, tests, øvelsesoplæg)
- Selvvalgt litteratur i forbindelse med eksamensprojektet
 
Course Coordinator
Carsten Møller, carm@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331612
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope