Skov & Landskab | |||
English title | Management and Consulting | ||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||
Pointværdi | 7 (ECTS) | ||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Projektrapport og mundtlig individuel eksamen 7-trinsskala, ekstern censur | ||
Rammer for undervisning | |||
Undervisningssprog | Dansk | ||
Kursusindhold | |||
Kurset bygger på faget Organisation fra 1. del og de indhøstede erfaringer fra virksomheds-praktikken. Følgende emner tages op i faget: Ledelse: - Ledelsesbegrebet - ledelse i og af organisationer (cases) - ledelsesformer (cases) - ledelse og medbestemmelse (cases) - lederroller (cases) - ledelsesværktøjer (cases) - Ledelsessystemer (bl.a. Balanced Scorecard, Værdiledelse, Knowledge Management) - Kvalitetsledelse (TQM, BPR og Lean) - Projektledelse - Forandringsredskaber og forandringsprocesser - Ledelses- og resultatvurdering - Ledelse og medbestemmelse Arbejdsret: herunder de kollektive overenskomster samt personalejura (grundlæggende, cases) Rollen som rådgiver Obligatoriske opgaver: - gruppeopgave over et af underviseren udmeldt emne inden for kursets områder - individuel opgave over et af underviseren udmeldt emne inden for kursets områder | |||
Undervisningsform | |||
Undervisningen foregår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere. Som afslutning på faget udarbejder de studerende i grupper på 3-5 deltagere et skriftligt eksamensprojekt over et selvvalgt emne inden for fagets rammer. Under udarbejdelsen af eksamensprojektet ydes vejled-ning fra kursets underviser. Projektgrupperne dannes på baggrund af interessefællesskab. Eksamen: Projektrapport og mundtlig individuel. Karaktergivningen er individuel. | |||
Målbeskrivelse | |||
Fagets mål er, at den studerende skal opnå indsigt i og forståelse for ledelsesformer og for-andringsredskaber og deres betydning for hans/hendes virke som leder og/eller specialist (rådgiver). Dette indebærer, at den studerende skal - tilegne sig teorier om og opfattelser af ledelse, lederskab og lederadfærd, - opnå viden om management- og resultatvurderingskoncepter, - udvikle færdigheder i projektarbejde/-ledelse, - opnå evner til at deltage i og forestå forandringsprocesser i organisationer, - opnå forståelse for de roller, der er knyttet til ledelses- og rådgivningsopgaver, - være i stand til i sit ledelses-/rådgivningsmæssige virke også at anvende værktøjerne fra arbejdssociologien og organisationsteorien på konkrete problemstillinger. | |||
Litteraturhenvisninger | |||
- Organisation, Kjær, Henrik, m.fl., Forlaget Trojka, 4. udgave, 2008 - Organisationsteori, Bakka, J.F. & Fivelsdal, E., Handelshøjskolens Forlag, 4. udg., 2004 - Organisation og ledelse, Madsen, J.A. et al, Samfundslitteratur 2002 - Mening i galskaben, Introduktion til ledelsesteorierne, Bøje Larsen, Handelshøjskolen i København, 2005 - Projektstyring - med enkle midler, Mikkelsen, H. & Riis, J.O., Prodevo, 6. udg. 2006 - Projektledelse i løst koblede systemer, Christensen, S. & Kreiner, K., DJØF's Forlag, 1. udg., 13. oplag, 1991 - Supplerende materialer (uddelt materiale, gruppeopgaver, cases, notater, ppt-præsentationer, artikler, faglige websider, tests, øvelsesoplæg) - Selvvalgt litteratur i forbindelse med eksamensprojektet | |||
Kursusansvarlig | |||
Carsten Møller, carm@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331612 | |||
Studienævn | |||
Studienævn SLING | |||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||