130106 Organizations Theory

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOutside schedule
 
Credits9 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Mundtlig individuel på basis af et gruppevis udarbejdet skriftligt oplæg.

7-point scale, external examiner
 
Organisation of Teaching
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
Faget er et af de fire kernefag på 1. del.
Som sådan understøtter det virksomhedspraktikken på 5. og 6. semester med viden, færdigheder og holdninger til menneskeligt samspil i arbejdslivet og i organisationer.

Faget koordineres med årgangens egne holdtræningsaktiviteter og gruppeprocesser i forbindelse med 1. semesters "Emneprojekt".

Faget danner desuden grundlag for kernefaget "Ledelse og rådgivning" på 2. del, og den samlede erhvervede kompetence på fagområdet er et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i "Naturforvaltning og drift".

Følgende emner tages op i faget:

2. semester 6 ECTS

- introduktion, herunder bl.a.
- organisationens byggeklodser:
opgaver - struktur - aktører - teknologi
- begrebsdefinitioner

- arbejdssociologi, herunder
- den enkelte (individualpsykologi)
- individet i organisationen (perception, kognition, kommunikation og information)
- grupper og uformel struktur (gruppepsykologi)
- trivsel, motivation og fremmedgørelse

- organisationsteori, herunder
- organisationsteori, generelt
- organisationskultur
- beslutningsprocesser

3. semester, 3 ECTS

- organisationsteori, herunder
- strategi og strategiske processer
- forandring, omstilling og fornyelse

- personaleforhold, herunder
- rekruttering, udvælgelse og introduktion
- leder- og medarbejderudvikling
- afvikling
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen, der strækker sig over 2. og 3. semester, foregår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere. I 3. semester udarbejder de studerende i grupper på 3-5 deltagere et obligatorisk skriftligt projekt over et udmeldt emne inden for fagets rammer. Under udarbejdelsen af projektet ydes vejledning fra fagets lærer. Faget eksamineres individuelt på basis af et gruppevis udarbejdet skriftligt oplæg. Projektkrav: I projektet skal de studerende demonstrere evne til at afgrænse og behandle en problemstilling inden for fagets rammer. Projektets problemformulering og afgrænsning skal godkendes af fagets lærer. Karaktergivningen er individuel.
 
Learning Outcome
Fagets mål er, at den studerende skal opnå indsigt i og forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation, således at den studerende såvel i virksomhedspraktikken som i sit efterfølgende virke kan indgå i ledelses-, samarbejds- og projektmæssige sammenhænge både i den daglige drift og når der skal arbejdes med udvikling og organisering af arbejdsprocesser.

Dette indebærer, at den studerende skal
- opnå færdigheder i at udvikle egne og andres evne til samarbejde i og mellem grup-per baseret på indsigt i den psykologiske baggrund for menneskets adfærd - både som individ og som deltager i et socialt samspil,
- opnå kendskab til og forståelse for organisationen som konstant foranderlig i samspil med sine omgivelser - og de deraf afledte konsekvenser for organisationers struktur, kultur, beslutningsprocesser og udvikling,
- tilegne sig grundlæggende viden om rekruttering og udvælgelse af medarbejdere,
- udvikle færdigheder i at kunne analysere og iværksætte nødvendig udvikling af alle medarbejdergrupper,
- opnå forståelse for lederens ansvar for egen udvikling af lederskab og viden i relation til egen karriere og organisationens behov,
- være i stand til at anvende værktøjerne fra arbejdssociologien og organisationsteorien på konkrete problemstillinger.
 
Course Litterature
- Organisation, Kjær et al, Trojka, 4. udg. 2007
- Organisationsteori, Bakka, J.F. & Fivelsdal, E., Handelshøjskolens Forlag, 4. udg., 2004 eller senere
- Organisationsteori og Ledelse, Madsen, J.A. et al, Samfundslitteratur, 2002 eller senere
- Understanding Organizations, Handy, C., Penguin Books, 4. udg., 1993 (kap. 2 og 6)
- Anderledes tanker om Leavitt, Ry Nielsen, J.C. og Ry Morten, Nyt fra Samfundsvidenskaberne 2002 eller senere

Dertil kommer supplerende materiale i form af gruppeopgaver, cases, notater, særlige artikler m.m., herunder uddrag af et kompendium om Mintzberg samt et forelæsningsnotat om Mintzberg.
 
Course Coordinator
Ronnie Stobberup Olsen, roso@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331552
Jens Erik Parsby, jpa@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 3528
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope