130106 Organisation

Detaljer
Skov & Landskab
English titleOrganizations Theory
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedUdenfor blokstruktur
 
Pointværdi9 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Mundtlig individuel på basis af et gruppevis udarbejdet skriftligt oplæg.

7-trinsskala, ekstern censur
 
Rammer for undervisning
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
Faget er et af de fire kernefag på 1. del.
Som sådan understøtter det virksomhedspraktikken på 5. og 6. semester med viden, færdigheder og holdninger til menneskeligt samspil i arbejdslivet og i organisationer.

Faget koordineres med årgangens egne holdtræningsaktiviteter og gruppeprocesser i forbindelse med 1. semesters "Emneprojekt".

Faget danner desuden grundlag for kernefaget "Ledelse og rådgivning" på 2. del, og den samlede erhvervede kompetence på fagområdet er et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i "Naturforvaltning og drift".

Følgende emner tages op i faget:

2. semester 6 ECTS

- introduktion, herunder bl.a.
- organisationens byggeklodser:
opgaver - struktur - aktører - teknologi
- begrebsdefinitioner

- arbejdssociologi, herunder
- den enkelte (individualpsykologi)
- individet i organisationen (perception, kognition, kommunikation og information)
- grupper og uformel struktur (gruppepsykologi)
- trivsel, motivation og fremmedgørelse

- organisationsteori, herunder
- organisationsteori, generelt
- organisationskultur
- beslutningsprocesser

3. semester, 3 ECTS

- organisationsteori, herunder
- strategi og strategiske processer
- forandring, omstilling og fornyelse

- personaleforhold, herunder
- rekruttering, udvælgelse og introduktion
- leder- og medarbejderudvikling
- afvikling
 
Undervisningsform
Undervisningen, der strækker sig over 2. og 3. semester, foregår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere. I 3. semester udarbejder de studerende i grupper på 3-5 deltagere et obligatorisk skriftligt projekt over et udmeldt emne inden for fagets rammer. Under udarbejdelsen af projektet ydes vejledning fra fagets lærer. Faget eksamineres individuelt på basis af et gruppevis udarbejdet skriftligt oplæg. Projektkrav: I projektet skal de studerende demonstrere evne til at afgrænse og behandle en problemstilling inden for fagets rammer. Projektets problemformulering og afgrænsning skal godkendes af fagets lærer. Karaktergivningen er individuel.
 
Målbeskrivelse
Fagets mål er, at den studerende skal opnå indsigt i og forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation, således at den studerende såvel i virksomhedspraktikken som i sit efterfølgende virke kan indgå i ledelses-, samarbejds- og projektmæssige sammenhænge både i den daglige drift og når der skal arbejdes med udvikling og organisering af arbejdsprocesser.

Dette indebærer, at den studerende skal
- opnå færdigheder i at udvikle egne og andres evne til samarbejde i og mellem grup-per baseret på indsigt i den psykologiske baggrund for menneskets adfærd - både som individ og som deltager i et socialt samspil,
- opnå kendskab til og forståelse for organisationen som konstant foranderlig i samspil med sine omgivelser - og de deraf afledte konsekvenser for organisationers struktur, kultur, beslutningsprocesser og udvikling,
- tilegne sig grundlæggende viden om rekruttering og udvælgelse af medarbejdere,
- udvikle færdigheder i at kunne analysere og iværksætte nødvendig udvikling af alle medarbejdergrupper,
- opnå forståelse for lederens ansvar for egen udvikling af lederskab og viden i relation til egen karriere og organisationens behov,
- være i stand til at anvende værktøjerne fra arbejdssociologien og organisationsteorien på konkrete problemstillinger.
 
Litteraturhenvisninger
- Organisation, Kjær et al, Trojka, 4. udg. 2007
- Organisationsteori, Bakka, J.F. & Fivelsdal, E., Handelshøjskolens Forlag, 4. udg., 2004 eller senere
- Organisationsteori og Ledelse, Madsen, J.A. et al, Samfundslitteratur, 2002 eller senere
- Understanding Organizations, Handy, C., Penguin Books, 4. udg., 1993 (kap. 2 og 6)
- Anderledes tanker om Leavitt, Ry Nielsen, J.C. og Ry Morten, Nyt fra Samfundsvidenskaberne 2002 eller senere

Dertil kommer supplerende materiale i form af gruppeopgaver, cases, notater, særlige artikler m.m., herunder uddrag af et kompendium om Mintzberg samt et forelæsningsnotat om Mintzberg.
 
Kursusansvarlig
Ronnie Stobberup Olsen, roso@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331552
Jens Erik Parsby, jpa@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 3528
 
Studienævn
Studienævn SLING
 
Kursusbeskrivelsesomfang