Forest & Landscape | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||
Credits | 26 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Practical Examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Skriftlig individuel eksamen. Projektrapport og mundtlig individuel eksamen. Weight: Den skriftlige og mundtlige eksamen tæller begge selvstændigt på eksamensbeviset. Økologidelen ved førsteårsprøven tæller med 25% af den samledede karakter for førsteårsprøven. e 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | urte-herbarium jordbundsøvelser - rapport planteanatomi - rapport kulturhistorie - rapport | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Skovskolen, Nødebo | ||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Faget er det største af de fire kernefag på 1. del. Som sådan er det et vigtigt bidrag til temafagene, ligesom det understøtter virksomhedspraktikken på 5. og 6. semester med viden, færdigheder og kompetencer til økologi. Følgende emner tages op i faget: 1. semester, 6 ECTS Morfologi og bestemmelse af træer og buske Geologi og landskabsdannelse Vegetationsindvandring Skov- og kulturhistorie Generel økologi Plantecytologi, -anatomi og -fysiologi 2. semester, 4 ECTS Dannelse af naturtyper Planteøkologi Vegetationsøkologi Morfologi og plantebestemmelse af urter Plejeværktøjer Jordbundslære Vedteknologi 3. semester, 5 ECTS Stofkredsløb Økologiske konsekvenser af landbrug og skovbrug Skovøkologi og dyrkningssystemer Genetisk diversitet og racedannelse Træer og buske artsvalg Insekter og svampe, særligt om nyttedyr og skader på træer og buske Søer og vandløb 4. semester, 11 ECTS Økologiprojekt | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen, der strækker sig over de første fire semestre, forgår som holdundervisning med øvelser, feltopgaver, laboratoriearbejde, ekskursioner og gruppeopgaver. 1.-3. semester kan emner fra Økologi bearbejdes i Feltstudie-projektet med vejledning fra fagets lærere. I 4. semester arbejdes der i en periode i grupper med undersøgelser og mundtlige fremlæggelser på lokaliteter om økologiske sammenhænge. Projektundersøgelserne skal give de studerende viden om og forståelse for sammenhængene mellem de jordbundsmæssige, klimatiske og biotiske faktorer samt vegetationens udbredelse på lokaliteten. Projektet omfatter også landskabets dannelse, dannelse af naturtyper, naturlige successionsforløb og konsekvenser af plejetiltag.Arbejdets tilrettelæggelse er gruppens ansvar. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Skriftlig eksamen: Målet er, at den studerende med udgangspunkt i en lokalitet kan analysere et økosystem og dets delelementer og redegøre for de økologiske konsekvenser af menneskelige og naturgivne påvirkninger af lokaliteten med henblik på at kunne dyrke, pleje og restaurere skov- naturområder under hensyntagen til det omgivende miljø. Eksamen omfatter økosystemerne skov, mark, sø og vandløb. Det indebærer, at den studerende på et givet areal kan . identificere stofkredsløbene og redegøre for relevante dyrkning-, pleje- og restaureringstiltags påvirkninger af stofkredsløbene med vægt på N,P og K . foreslå arts- og proveniensvalg samt forholde sig til et dyrkningssystem i forhold til dyrkningsgrundlag og driftsmål. Der skal vises god forståelse for faglige begreber som genetisk diversitet/variation, naturlig udbredelse og konverteringsstrategi . identificere abiotiske og biotiske problemer i økosystemer af betydning for lokalitetens målopfyldelse og foreslå en løsningsstrategi Mundtlig eksamen: Målene er, at den studerende kan: 1. Identificere de edafiske, klimatiske og biotiske faktorer, der påvirker en given lokalitets flora og fauna samt opstille 0-scenariet for lokaliteten. 2. Relatere disse faktorer til hinanden og vise sammenhængende lokalitetsforståelse med henblik på at kunne pleje og restaurere naturområder. Det indebærer, at den studerende på et givet areal kan - identificere lokalitetens flora til artsniveau med vægt på arternes økologiske tilpasninger til lokaliteten - udvælge 2 karakterplanter og uddybende redegøre for deres plantemorfologiske og - anatomiske tilpasninger til hver sin biotop med vægt på rod, stængel, blade, blomst, frugt - redegøre for 5 hvirvelløse nøgledyrs tilpasninger til hver sin biotop ud fra et kendskab til dyrenes systematik med vægt på økologi, morfologi og systematik - udtage nødvendige kvalitative jordprøver for at beskrive lokaliteten med vægt på struktur, tekstur, luft/vandforhold, næringsbindende evne, jordbundsprofil og jordbundsdannende processer - give en forklaring på den givne lokalitets opståen og udvikling med vægt på istidsaflejringer og kulturlandskabet - redegøre for planternes vækstfaktorer med vægt på lys, vand, varme, næring og vind - opstille 0-scenarie og kort diskutere beskyttelse og mulige plejetiltag | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Se lektionsplan. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331599 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||