400029 Fagets videnskabsteori - landskabsarkitektur og bydesign

Detaljer
Fødevareøkonomisk Institut   80 %
Skov & landskab   20 %
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


uden hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres på baggrund af et spørgsmål formuleret med udgangspunkt i en af de afleverede kursusopgaver og perspektiverer herudfra med forskellige relevante videnskabsteoretiske antagelser

Vægtning: 100%



7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenTo kursusopgaver være afleveret undervejs
 
Rammer for undervisningForelæsninger, øvelser, case-studier, film, værkgennemgang og diskussion af praksisnære problemstillinger samt selvstudium
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kompetenceområder
Kompetencer inden for grundvidenskab: Ingen

Kompetencer inden for teknologi&produktion:
Den studerende vil efter kurset kunne forstå udvalgte erkendelsesmæssige tankegange og anvende dem i forbindelse med vurdering af faglige teorier og metoder samt konkrete produkter inden for landskabsarkitektur og bydesign.

Kompetencer inden for etik & værdier:
Den studerende vil på kurset arbejde med at diskutere værdimæssige aspekter af landskabsarkitektur og bydesign.
 
Kursets målsætning
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. De studerende bliver introduceret til de vigtigste erkendelsesmæssige og værdimæssige antagelser, der ligger til grund for genstand, teori og metode inden for landskabsarkitektur og byplanlægning.
 
Kursusindhold
I kurset redegøres for den historiske baggrund for udviklingen af landskabsarkitektur og bydesign i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. Der gøres rede for, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for landskabsarkitektur og bydesign og deres udvikling. Endvidere gives der en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger af særlig relevans for landskabsarkitektur og byplanlægning.

Betydningen af forskellige syn på landskabet, og hvad natur er, fremhæves, herunder æstetikbegrebets rolle. Eksempler på planlægnings- og landskabsrelaterede værdimæssige problemstillinger gennemgås. Kurset hjælper de studerende til indsigt i, hvordan man analyserer viden- og værdigrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger. Endelig diskuteres landskabsarkitektur og byplanlægning i et samfundsmæssigt perspektiv (herunder bæredygtighedsbegrebet), hvilket giver den studerende mulighed for bedre at gennemskue fagrelaterede kontroverser og reflektere over landskabsarkitektens og byplanlæggerens rolle i forhold til resten af samfundet.
 
Undervisningsform
Undervisningen vil være delt op i syv temaer, således at hvert tema vil udgøre en samlet enhed. Inden for disse temaer vil undervisningsformen veksle som beskrevet ovenfor under "undervisning". Øvelser finder sted på parallelle øvelseshold. Til at varetage den daglige undervisning inddrages udover den kursusansvarlige og daglige kursusleder fagligt centrale gæsteforelæsere, der er forankret i forskning og praksis, ude fra og inden for Skov & Landskab. Gennem to kursusopgaver, der udarbejdes i mindre grupper, trænes principper for god skriftlig og mundtlig formidling i studiesammenhæng samt principper for effektivt samarbejde i grupper.
 
Målbeskrivelse
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Litteraturhenvisninger
Vil forelægge ved kursusstart
 
Kursusansvarlig
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333059
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger36
teoretiske øvelser18
praktiske øvelser45
kollokvier18
eksamen2
vejledning3
forberedelse84

206