Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen kun visse hjælpemidler Pensum, egne opgaver og undervisningsnoter Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres mundtligt i pensum ved en 20 min. eksamen Vægtning: Mundtlig eksamination i pensum 100% 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering og godkendelse af 3 mindre opgaver i løbet af kurset | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og øvelser. Kurset er rettet mod Naturressourceuddannelsen og Jordbrugsøkonomiuddannelsen. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: * Den studerende skal opnå viden om udvalgte erkendelsesteoretiske problemstillinger med faglig relevans * Den studerende skal opnå viden om udvalgte etiske teorier Kompetencer indenfor teknologi og produktion (anvendt videnskab) * Den studerende skal kende til træk af fagets historie * Den studerende skal have indsigt i, hvordan man analyserer vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger * Den studerende skal kunne analysere værdimæssige problemstillinger i relation til deres fag | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske og etiske spørgsmål, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til naturressourcer. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
De studerende præsenteres for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. I den sammenhæng præsenteres de for den historiske baggrund for udviklingen af deres fagområde i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. De får et kendskab til, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder kausalitet, reduktionisme, forskningsparadigmer og videnskabelig usikkerhed. En række etiske problemstillinger gennemgås f.eks. ved at tematisere brugen af kemikalier og bioteknologi ud fra miljøetiske synsvinkler, og dyreetiske overvejelser præsenteres i relation til husdyrproduktion. Forskellige synsvinkler på risici i forbindelse med fødevarer og fødevareproduktion præsenteres ligeledes. Endelig vil de studerende lære at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Gennem en forelæsningsrække vil de studerende blive præsenteret for relevante videnskabsteoretiske og etiske teorier og begreber i sammenhæng med faglige problemstillinger. Typisk vil der i forelæsningerne optræde personer forankret i de relevante fag, således at det almene perspektiv knyttes sammen med et mere fagligt perspektiv. Som et led i at underbygge og støtte forståelsen af det gennemgåede stof ved forelæsningerne vil der blive gennemført øvelser. På denne baggrund skal de studerende udarbejde og aflevere tre mindre opgaver i løbet af kurset | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Der vil blive orienteret om litteraturen på kurset. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333059 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||