400003 Fagets videnskabsteori

Detaljer
Fødevareøkonomisk Institut
Tidligst mulig placeringBachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


kun visse hjælpemidler
Pensum, egne opgaver og undervisningsnoter


Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres mundtligt i pensum ved en 20 min. eksamen

Vægtning: Mundtlig eksamination i pensum 100%



7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAflevering og godkendelse af 3 mindre opgaver i løbet af kurset
 
Rammer for undervisningForelæsninger og øvelser. Kurset er rettet mod Naturressourceuddannelsen og Jordbrugsøkonomiuddannelsen.
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kompetenceområder
Kompetencer indenfor grundvidenskab:
* Den studerende skal opnå viden om udvalgte
erkendelsesteoretiske problemstillinger med
faglig relevans
* Den studerende skal opnå viden om udvalgte
etiske teorier
Kompetencer indenfor teknologi og produktion (anvendt videnskab)
* Den studerende skal kende til træk af fagets
historie
* Den studerende skal have indsigt i, hvordan
man analyserer vidensgrundlaget i udvalgte
faglige problemstillinger
* Den studerende skal kunne analysere
værdimæssige problemstillinger i relation til
deres fag
 
Kursets målsætning
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske og etiske spørgsmål, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til naturressourcer.
 
Kursusindhold
De studerende præsenteres for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. I den sammenhæng præsenteres de for den historiske baggrund for udviklingen af deres fagområde i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. De får et kendskab til, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder kausalitet, reduktionisme, forskningsparadigmer og videnskabelig usikkerhed. En række etiske problemstillinger gennemgås f.eks. ved at tematisere brugen af kemikalier og bioteknologi ud fra miljøetiske synsvinkler, og dyreetiske overvejelser præsenteres i relation til husdyrproduktion. Forskellige synsvinkler på risici i forbindelse med fødevarer og fødevareproduktion præsenteres ligeledes. Endelig vil de studerende lære at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng.
 
Undervisningsform
Gennem en forelæsningsrække vil de studerende blive præsenteret for relevante videnskabsteoretiske og etiske teorier og begreber i sammenhæng med faglige problemstillinger. Typisk vil der i forelæsningerne optræde personer forankret i de relevante fag, således at det almene perspektiv knyttes sammen med et mere fagligt perspektiv. Som et led i at underbygge og støtte forståelsen af det gennemgåede stof ved forelæsningerne vil der blive gennemført øvelser. På denne baggrund skal de studerende udarbejde og aflevere tre mindre opgaver i løbet af kurset
 
Målbeskrivelse
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Litteraturhenvisninger
Der vil blive orienteret om litteraturen på kurset.
 
Kursusansvarlig
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333059
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger22
forberedelse99
teoretiske øvelser54
eksamen1
praktiske øvelser30

206