310048 Management of semi-natural areas

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 2 year to MSc. 1 year
DurationOutside schedule
 
Credits5 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: Eksamen vil foregå som en portfolio eksamen, hvor de studerende løbende skal udarbejde ekskursionsnoter, der afleveres til den kursusansvarlige ved endt forløb. Afleveringen skal foregå individuelt. Det afleverede materiale underkastes intern censur og bedømmes som bestået / ikke bestået.

pass/fail, internal examiner
 
Organisation of TeachingIntensivt sommerkursus, som gennemføres i ugerne 32 og 33 (4. - 15. august 2008)
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesKurset forudsætter et grundlæggende kendskab til botanik, økologi og jordbundsforhold.
 
Restrictionsmax. 25
 
Course Objectives
Se under "målbeskrivelse" ovenfor.
 
Course Contents
Kursusforløbet er kort og intensivt, hvilket betyder at de enkelte emner ikke behandles dybtgående, men at forløbet må betragtes som en appetitvækker til en række emneområder.

Det er planen, at kurset skal beskæftige sig plejemetoder og -planlægning i forhold til:

Overdrev
Ferske enge
Moser
Vandløb, søer og vådområder
Ådale
Salte enge
Kystklitter (evt.)
"Landbrugsnatur" og frivillig naturgenopretning
Bynære, multifunktionelle "natur"-områder

Det er vægtet højt, at forløbet har fokus på praksis, og de problemstillinger man møder i felten.
Det betyder at størsteparten af undervisningsforløbet foregår i felten.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen i felten består af en kombination af øvelser, opsamling og ekskursions indlæg. Det betyder, at de studerende vil blive præsenteret for ny viden i felten. I forbindelse med feltundervisningen skal den studerende dagligt udarbejde ekskursionsnoter/-referater, og disse noter danner grundlag for bedømmelen af kurset som bestået/ ikke bestået. Den kursusansvarlige er gennemgående faglig person i forløbet, men her ud over suppleres med praktikere fra det grønne erhverv (kommuner, entreprenører, rådgivere og forvaltere samt andre fagligt kompetente personer).
 
Learning Outcome
Målet med kurset er, at den studerende skal kunne beskrive og vurdere et konkret natur/kulturareal, samt opstille målsætninger for arealet under hensyntagen til økonomiske, økologiske og sociale interesser.
Den studerende skal kunne anvise forskellige indgreb og metoder, der kan fører til målopfyldelse samt vurdere konsekvenserne heraf.
Det indebærer at den studerende skal kunne:
- Bestemme og navngive de mest almindelige danske naturtyper,
- Udpege urter, træer og buske, der er karakteristiske for de forskellige naturtyper.
- Vurdere tilstanden og potentialet på et konkret areal.
- Definere relevante og realistiske målsætninger for et konkret areal på baggrund af en overordnet målsætning samt areal-besigtigelse.
- Beskrive forskellige plejemetoder, deres potentiale og begrænsninger.
- Vælge plejemetoder der passer til en konkret målsætning og areal.
- Vurdere hvilke problemer der kan være på et konkret areal
- Vurdere konsekvenserne af de forskellige plejetiltag og opstille alternativer
- Formidle de valgte mål og metoder til medstuderende og underviserne

 
Course Litterature
Det skriftlige materiale vil omfatte artikler, vejledninger og kapitler fra lærebøger. I alt omfatter læsestoffet ca. 500 sider, som delvist forventes læst inden kursus-start.
 
Course Coordinator
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331580
Andreas Bergstedt, abe@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Forestry and wood products, Phone: 35331692
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
0