Skov & Landskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Bachelorer på 3.år kan optages | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse af projektrapport udarbejdet i kursusforløbet (både form og indhold bedømmes) og præsentation af denne. Vægtning: Den mundtlige eksamen skal tælle 100%, hvis projektet er lavet i grupper. Hvis den skriftlige rapport skal tælle med i bedømmelsen, skal de studerende udspecificere, hvem der har skrevet hvad. bestået/ikke bestået, intern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | At den studerende har fulgt kurset og i forløbet udarbejdet kursusopgave til bedømmelse ved eksamen. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, ekskursioner og projektarbejde | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Kompetenceområder der trænes: - håndtering af det arkitektoniske håndværk i relation til en anlægstype med særlige bindinger - overblik over samtlige processer fra ide til drift i landskabsarkitektens opgaver på kirkegårde - indsigt i bevaring og fornyelsesproblematikken i historiske anlæg - reflektion og diskussion af etik og værdier knyttet til kirkegårde og begravelsespladser. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Formålet med kurset er at de studerende opnår forståelse for og indblik i de faglige udfordringer, der knytter sig til kirkegårde som historiske anlæg og til begravelsesanlæg som moderne udtryk. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Videndel (2,5 point): Forelæsninger,litteraturstudier og kollokvier om: Historiske forhold, aktuelle krav og problemstillinger knyttet til bevaring, tilpasning, nyanlæg og drift og til ønskerne om at sikre begravelsesplads for alle. Projektarbejde (5 point): Der arbejdes i grupper med udvalgte temaer inden for kursets emneområde. Projektet kan være designorienteret og/eller være orienteret mod fornyelse, drift og administration. Der skal redegøres for overvejelser i forhold til bindinger af etisk og formel karakter. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsninger holdes i starten af kurset. Kollokvier forberedes på baggrund af litteraturstudier og anden form for selvstudier af den studerende og afholdes gennem hele kursusforløbet med henblik på fordybelse og videndeling. Der vælges mellem stillede projektopgaver, hvor temaerne tilsammen dækker hele kursusemnet. De studerende arbejder i grupper, hvor der gås i dybden med et tema, men samtidigt er der mulighed for ved fremlæggelser at holde sig orienteret i hele emneområdet. Aflevering sker i form af en projektrapport. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Målet er at forberede den studerende til ansættelse på landskabsarkitekttegnestue eller i grøn forvaltning i kommuner og på menighedsdrevne kirkegårde | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Johan Exner: Den danske kirkegårds og dens problemer. Gad 1961 G.N. Brandt: Kirkegården og gravsteder. Architekten 1922 Anne-Louise Sommer: De dødes haver, den moderne storbykirkegård, 2003 Birgitte Kragh: Til jord skal du blive .... Dødens og begravelsens kulturhistorie i Danmark 2003 Johan Fjord Jensen: Vest for Paradis. Begravelsespladsernes Natur 2002 Susanne Guldager: Danske kirkegårde - tradition og fornyelse 2005 Inger Berglund: Kyrkogårdens meditativa rum 1994 Eivor Bucht (red): Kyrkogårdens gröna kulturarv 1992 Diverse artikler i fagtidsskrifter, årskrifter og jubilæumsskrifter om bl.a. bykirkegårde. Kirkeministeriets lovgivning, rapporter og vejledninger om kirkegårde - www.km.dk | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Susanne Guldager, sgu@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331794 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||