Forest & Landscape | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Relevant for flere niveauer og studieretninger. | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig eksamen individuelt baseret på den afsluttende projektopgave. Weight: 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | KURSET UDBYDES KUN I STUDIEÅRET 2007-08 | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Ingen særlige forudsætninger, - der tages udgangspunkt i den enkeltes specialisering og fagområde og der arbejdes tværfagligt. Kendskab til landskabsarkitektur en fordel. | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
I kursets teori- og formidlingsdel opnås grundvidenskabelige kompetencer i form af kritisk refleksion over grundlæggende problematikker i landskabsarkitekturen og dens kulturelle og sociale implikationer. Gennem workshops og et længere opgaveforløb udvikles kompetencer i teknologi og produktion. De består i at udforme en idé og at udføre og kommunikere den i en sammenhængende form. Der lægges vægt på at inddrage personlige erfaringer fra hverdagslivet i byen, samt udfordre vante forestillinger om udformningen og funktionaliteten af byens landskab. Vi vil undersøge billedkunstneriske og politiske produktionsformer som performance, direkte intervention, grafiske og mediebaserede tilgange. Kompetencer i etik og værdier opnås gennem den teoretiske og praktiske undersøgelse af sammenhængen mellem samfundsmæssig overvejelse og formgivning af byens rum. Der arbejdes med dialog-baserede, bæredygtige og debatskabende tilgange. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Undervisningen skal give et kendskab til historiske og samtidige kunstværker og projekter, der omhandler byens rum og landskab, herunder Land- og Environmental Art, relationel æstetik og interventions kunst. Via workshops og feltarbejde aktualiseres den opnåede viden og metodologi i konkrete forslag og projekter, der sigtes mod formmæssigt og konceptuelt at udvide rammerne for hvad landskabsarkitektur og byplanlægning kan være. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Historisk baggrund Åbne forelæsninger om Landartens historie og andre praksiser, der relaterer sig til byens og landskabets udformning fra 1960-1990. Situationismen tages under behandling såvel som de danske projekter, der i samme periode var med til at definere tanker om byens udformning ofte med stor forbindelse til byaktivisme. Det vil således være kunst og landskabshistorie på kanten til det etablerede. Der udvikles en oversigt og begrebsramme for historiske praksiser og projekter, som en forudsætning for at forstå samtidskunstneres bearbejdning af landskabet og byens rum. (2-3 undervisningsgange) Samtidskunst - Bæredygtighed og nye praksisformer I dag er byen og miljøet et væsentligt emne inden for samtidskunsten og genstand for kunstnerisk intervention og bearbejdning. Landskabets sociale dimension, også inden for byerne, bringes i fokus. Præsentation og diskussion af en række arbejdsformer og konkrete projekter vil danne grundlag for disse forelæsninger og diskussioner. Der vil blive lagt vægt på projekter med særlig relevans for landskabsarkitekturen og beslægtede fagområder. (2-3 undervisningsgange samt løbende præsentationer gennem hele forløbet) Feltarbejde og gåture Byen er i konstant forandring og undslipper gang på gang kategoriseringer og teoretisering. Vi skal undersøge byens landskaber på egen hånd ved en række fælles gåture. Gåturene vil foregå i kontekst af "Gåafstand" en uformel gåklub, der dokumenterer og kortlægger byens forandring med særligt fokus på byens yderområder og endnu ubestemte arealer. Gåafstand er startet i samarbejde med billedkunstner Pia Rönicke. www.gaaafstand.blogspot.com (2-3 eskursioner) Gæsteundervisere Der inviteres samtidskunstnere til at præsentere deres arbejder for kursusdeltagerne, herunder: Rikke Luther/Learning Group (Dk) om bæredygtige strategier og kritik af hverdagen. Pia Rönicke (DK), der i teori og praksis har arbejdet med byplanlægning udfra en kritik af modernismen. Hartmut Stockter (DK/D) der arbejder med perception og implementering af natur i hverdagen på ekstraordinære måder. (3-4 besøg) Workshops og projekter Med udgangspunkt i konkrete områder i København laves der mindre workshops og et større afsluttende projektarbejde, som udføres enten individuelt eller i grupper. Projekterne vil, på linje med de kunstprojekter, der bliver præsenteret, arbejde direkte med stedet i form af research og dialog. Projekterne kan tage form af en realiserbar plan, en aktion, en plakat, et website eller en research, der kan være med til at føje nye dimensioner til stedet. Det større projekt eksamineres ved en afsluttende gennemgang med censor fra Skov & Landskab. (10-12 undervisningsgange samt afsluttende præsentation) | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen foregår som forelæsninger, ekskursioner, registrering i marken, selvstændigt arbejde i grupper og individuelt, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. Der læses kortere centrale tekster som diskuteres på holdet. Hovedvægten vil være på det producerende og aktivt deltagende. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Land Art - Land and Environmental Art (Themes & Movements ) Brian Wallis, Jeffrey Kastner 1998 - Down The Garden Path, The Artist's Garden After Modernism, Queens Museum of art 2005 Samtidskunst/ kunst i offentlige rum - Mapping the Terrain, New Genre Public Art, Ed. Suzanne Lacy, Bay Press 1995 - The Interventionists Users' Manual for the Creative Disruption of Everyday Life, MIT Press 2004 - Relational Aestetics, Nicolas Bourriaud, le presses du réel 2002 (engelsk version) Situationisme og samtidige gå-projekter - Situationistisk tekst arkiv: www.copenhagenfreeuniversity.dk/situdk.html - Gåafstand: http://gaaafstand.blogspot.com/ - Urban Rural Wild, http://www.walkinginplace.org/ispace/ Bæredygtighed og urbanisme - Belltown Paradise / Making Their Own Plans, A. Bromberg and B. Bloom - Beyond Green, Towards a Sustainable Art, Smart Museum of Art 2005 - Evictions, Art and Spatial Politics, Rosalyn Deutsche, MIT 1996 Der udarbejdes et elektronisk kompendie med kortere tekster til undervisningen. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Nis Rømer, nroe@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 3528 Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 35331792 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||