Inst. for Økologi | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen kun visse hjælpemidler Frederiksen, S. et al. (2006) Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen Vægtning: Sluteksamen udgør 100% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 19. juni 2008 | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | De studerende kan kun gå op til sluteksamen, hvis de har afleveret og fået godkendt mindst 75% af deres ekskursionsrapporter og hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Pointspærring | Ingen | ||||||||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | Naturgrundlag 1 | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Basal kendskab til danske plantearter og vegetation, og forståelse af generelle principper i økologi og deres anvendelse. Viden om bestemmelsesværker og økologisk litteratur. Teorierne relateres til de øvrige jordbunds- og plantefag ved byplanlægnings- og landskabsarkitekturstudierne. Kompetencer inden for teknologi & produktion: Basal viden om beskrivelsen og funktion af naturlige og antropogene vegetationstyper og økosystemer. Forståelse af økologiske muligheder til løsning af opgaver indenfor landskabsarkitektur, byplanlægning og landskabsforvaltning. Kompetencer inden for etik & værdier: Opmærksomhed på fagets muligheder for at planlægge og forvalte plantepopulationer og økosystemer på en bæredygtig måde. Diskutere økologiske processer i relation til kulturelle værdier og etiske principper. | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
Kursets formål er at give et nødvendigt basalt plantekendskab og teoretiske forudsætninger for at forstå det økologiske naturgrundlag, dvs. samspillet mellem vegetation, lokalitet og 'land use' i forskellige landskabstyper i Danmark. Gennem kurset får de studerende et økologisk vidensgrundlag for at kunne foretage byplanlægning og landskabsforvaltning på en miljømæssig kvalificeret måde. | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset kombinerer viden om økologiske processer og vegetation til forståelse af de vigtigste danske økosystemer. Basalt plantekendskab i omkring 200 karakteriske danske arter (f.eks. Bøg, Gul Iris og Strand-Sennep) bliver introduceret som redskab til beskrivelse af økosystemer. Der bruges såvel videnskabelige som danske plantenavne. Kurset starter med en kort gennemgang af planternes ydre opbygning og den dertil knyttede terminologi som bruges i bestemmelsesværker. De studerende bliver fortrolige med økologiske problemstillinger, arbejdsmetoder og terminologi, indenfor plante-populationsbiologi, samfundsøkologi og systemøkologi. Kurset foretager en gennemgang af artssammensætning i naturlige og halvnaturlige danske vegetationstyper og deres økologiske forudsætninger bliver forklaret. Størstedelen af undervisningen bygger på konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursionerne. Kurset giver også en oversigtsmæssig gennemgang af den danske vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af den udvikling, der ligger som baggrund for og er med til at forklare den aktuelle vegetation. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gennemgås basale økologiske principper og her introduceres Danmarks hyppigste økosystemer. Forelæsningerne gør i udstrakt grad brug af visuelle materialer, inklusive IT præsentationer. I øvelserne indøves, ved brug af levende plantemateriale, plantekendskab ved hjælp af bestemmelsesværker og gennem udarbejdelse af planteindsamlinger fra ekskursionsområderne. Ved ekskursionerne beses karakteristiske danske vegetationstyper og der besøges økologisk relevante områder. Der udarbejdes skriftlige rapporter over ekskursionerne og teoretiske hjemmeopgaver. | |||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Cotgreave, P. og Forseth, I. (2006): Introductory Ecology. Blackwell Science. Frederiksen, S. et al. (2006): Dansk Flora. Gyldendal. Petersen, P.M. og Vestergaard, P. (2006): Vegetationsøkologi. Gyldendal. Suppleret med udleverede noter og ekskursionsrapporter. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Johannes Kollmann, jok@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332814 Jacob Weiner, jw@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332822 | |||||||||||||||||||
Deltagerbetaling | |||||||||||||||||||
Ingen | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||