Department of Natural Sciences | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen efter blok 2 Weight: Skriftlig eksamen udgør 60 % og kursusopgave udgør 40% af karakteren 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 25. januar 2008 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | De studerende kan deltage i den skriftlige eksamen når de som minimum har opnået karakteren 2 ved bedømmelsen af deres kursusopgave og har deltaget i 75 % af ekskursionerne og feltarbejdet. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger 21 %, felt- og laboratorieøvelser 51 %, teoretiske øvelser 11 %, ekskursioner 17 %. Feltøvelser og ekskursioner foregår i Østdanmark | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
No Credit Points With | Ingen | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Basal kendskab til Danmarks geologi, geomorphologi, geokemi og jordbund. Viden om grundlæggende principper for samspillet mellem naturen (med fokus på de jordbundsdannende faktorer: klima, geologi, tid, biologisk aktivitet og relief) og mennesket på landet og i byen. Forståelse af sammenhænge i en lokalitets geologiske dannelse, geomorphologi, jordbund og jordbundsprocesser og planternes vækstbetingelser. Kendskab til partielle og fulde beskrivelser af kredsløb (f.eks. vand og plantenæringsstoffer). Kompetencer inden for teknologi & produktion: Anvende principper til at beskrive naturlige og menneskeskabte jorde. Anvende principper til udtagning af jordprøver, vurdere relevante analyser og sammenholde analysernes information om jorden som vækstmedium. Anvende principper forl specifikke metoder til at forandre jordens egnethed til anvendelse i forbindelse med opgaver indenfor landskabsarkitektur og byplanlægning. Kompetencer inden for etik & værdier: Opmærksom på fagets muligheder for at planlægge og forvalte landskaber og byarealer på en bæredygtigt måde. Diskutere konsekvenserne ud fra kulturelle værdier og etiske principper. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kursets formål er at give landskabs- og byplanstuderende en introduktion til de naturlige processer, der former geologiske og menneskeskabte materialer, deres refordeling i landskaber og jordbunde igennem påvirkning af de geologiske og jordbundsdannende processer. Mennesket som geologisk og økologisk faktor introduceres. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset omfatter fundamentale geologiske og jordbundskemiske kræfter og processer af betydning for dannelsen af landskaber og jorde og deres anvendelse til forskellige formål. Danmarks klima og klimahistorie. Den geologiske oprindelse af overfladelagene i Danmark gennemgås og relateres til jorbundens bestanddele og deres kemiske og fysiske egenskaber. Karakteriske naturlige og menneskeskabte (ved landbrug, skovbrug, og byanvendelse) profiltyper gennemgås | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gives en gennemgang af de grundlæggende træk i geologien og jordbundslæren. Igennem ekskursioner demonstreres karakterisktiske geologiske, geomorphologiske og jordbundsprofiler. Igennem teoretiske øvelser arbejdes med kvantificering af principper og metoder. Igennem felt- og laboratorieøvelser arbejdes med at beskrive og karakterisere forskellige jorde og de indsamlede data danner grundlag for udarbejdelse af projektrapport. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Det er kursets formål at introducere de studerende til de naturlige processer der skaber landskaber og jordbundsassociationer i by og land. At de studerende aktivt indtænker disse processer i forhold til de planlægningsopgaver de vil løse. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Naturen i Danmark, Geologien, Redigeret af Gunnar Larsen, Gyldendal, 2006. Noter til feltarbejde i jordbundslære. NN | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Christian Bender Koch, cbk@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Soil and Environmental Chemistry, Phone: 35332421 | |||||||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||||||
Udgifter ifm. ekskursioner | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||