Inst. for Økologi | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Videregående kursus; åbent for alle studieretninger og for studerende ved andre læreanstalter, herunder SLING'er | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Eksamen består af bedømmelse af individuelle skriftlige opgaver i teoretisk stof. Endvidere skal terrænplejeplanen (en del af opholdet på Kalø) bestås Vægtning: Individuel opgave tæller 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, kollokvier, teoretiske øvelser, ekskursioner, projektarbejde (individuel rapport). 3-4 dages internatophold på Vildtforvaltningsskolen, Kalø. I de første tre uger samkøres undervisningen med kurset Faunaens Vilkår i Kulturlandskabet | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A Blok 4, Uden for ugestruktur - internatophold | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | For eksterne studerende forudsættes grundlæggende viden om økologi. Naturressourcer og Økologi, Faunaens vilkår i kulturlandskabet | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 35 | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Grundvidenskab: Viden om dyrearters biologi og populationsøkologi Forståelse af landskabsanvendelsens betydning for vildtet Forståelse af generelle principper inden for forvaltning af vildt Vurdere det økologiske grundlag for potentielle vildtforvaltningstiltag Teknologi og produktion: Viden om vildtforvaltningens lovgivningsmæssige grundlag Kendskab til, forståelse af og erfaring med specifikke metoder, der anvendes inden for vildtforvaltning Bedømme forvaltningsmæssige tiltag ud fra en teoretisk og praktisk synsvinkel Kendskab til aktører inden for vildtforvaltning Færdighed i udarbejdelse af terrænplejeplaner Etik og værdier: Er opmærksom på og reflekterer over kulturelle forholds betydning for forvaltningspraksis Kan diskutere og bedømme konkrete og potentielle forvaltningstiltag ud fra en politisk og etisk synsvinkel | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kursets målsætning er at give deltagerne forståelse af de økologiske, økonomiske, lovgivningsmæssige, etiske og politiske faktorer af betydning for forvaltning af vildt og give dem økologisk funderede redskaber til selvstændig udarbejdelse af konkrete plejeplaner. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kurset omhandler flg. emner: Fødebiologi, ynglebiologi, adfærd og spredning Populationsøkologi, populationsopgørelser og analysemetoder Habitatkrav i relation til landskabsstruktur og arealanvendelse Vildtsygdomme og zoonoser Vildtforvaltningens lovgivningsmæssige grundlag - national lovgivning, tilskuds- og støtteordninger, internationale forpligtelser Jagt og jagtplanlægning, afskydningsstrategi, herunder vildt som ressource Forvaltningsplaner for vildtet Vildtpleje - vildtvenlig skov-og landbrugsdrift Beskyttelse af sårbare og truede arter Udarbejdelse af terrænplejeplaner Etik og natursyn Interessekonflikter - herunder vildt og land- og skovbruget, vildt og friluftsliv Kurset tager udgangspunkt i Naturforvaltningslovens definition af vildt, dvs. alle fugle og pattedyr, jagtbare som fredede, men også andre vilde vertebrater (padder, krybdyr og fisk) berøres. Kurset giver de studerende en grundlæggende indsigt i og forståelse af de generelle problemstillinger omkring vildtforvaltning samt en række teoretiske og praktiske redskaber i relation til forvaltning af vildt. Kurset behandler et spektrum af forvaltningsmæssige muligheder rækkende fra bestandspleje af enkeltarter til forvaltningsplaner og større landskabsfredninger som elementer i naturpleje for vildtet, som bla. belyses gennem aktuelle cases, der vil variere fra år til år. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
I de første tre uger af kurset samkøres undervisningen med kurset Faunens Vilkår i Kulturlandskabet. Undervisningen veksler mellem forelæsninger, teoretiske øvelser, kollokvier, ekskursioner og projektarbejde (med individuel opgave). Forelæsningerne gives bl.a.af forskellige gæsteforelæsere. De teoretiske øvelser og kollokvier vil bestå af gruppearbejde, hvor lærebogens stof og udleverede artikler diskuteres. I kurset indgår et 3-4 dages internatophold ved Vildtforvaltningsskolen i Kalø, hvor de studerende dels præsenteres for og diskuterer aktuelle forskningsprojekter, dels deltager i ekskursioner til og udarbejder terrænplejeplaner. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Bolen, E.G. & Robinson, W.L. 2003: Wildlife Ecology and Management. 5. udg. Prentice-Hall International. Bregnballe, T. 2003: Vildtarter og jagttider. Gads Forlag. Udleverede artikler og noter. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Susanne Harding, suha@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332675 Jørgen Eilenberg, jei@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332692 Per Moestrup Jensen, pmj@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332673 | |||||||||||||||||
Deltagerbetaling | |||||||||||||||||
Deltagere må påregne betaling for internatophold på Vildtforvaltningsskolen. | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||