Forest & Landscape
30 % Department of Agricultural Sciences 17 % Department of Ecology 14 % Institute of Food and Resource Economics 13 % Department of Natural Sciences 26 % | |||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Eksamen består af mundtlig fremlæggelse, der tager udgangspunkt i projektrapporten. Weight: Mundtlig eksamen 100% 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Præsentation af projektmilepæle Opponering på fremlæggelser Deltagelse i journal clubs Deltage i 4 af 5 cases Deltagelse i gruppeprojektarbejde | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger Øvelser Projektarbejde Ekskursioner Journal Clubs | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Økologi og naturresurser Klima jord og Planter | ||||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||||
Kompetencer indenfor Grundvidenskab: Viden om sammenhængen mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen/benyttelsen af arealer. Kendskab til metoder til beskrivelse af landskabets og naturresursers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning. Kendskab til håndtering af natur- og miljørelaterede data. Forståelse for hvordan kulturlandskabets udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer. Kendskab til de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen. Kompetencer indenfor teknologi og produktion: Kunne kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området. Kendskab til værktøjer og modeller der bruges til forudsigelse og scenarie-formulering i natur- og miljøforvaltningen. | |||||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||||
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske natur- og miljøforvaltning. Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger. | |||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||
Kurset rummer udvalgte dele af den generelle miljø- og naturforvaltning. Ikke alle elementer vil blive behandlet i detaljer, men udvalgte cases vil præsentere problemstillinger og løsninger inden for natur- og miljøforvaltning. Eksempler på cases omfatter: Naturpleje Botaniske og zoologiske værdier, mål og målopfyldelse Analyser af Naturgrundlag Græssere i naturplejen Kulturhistoriske forhold Landbrug og andre produktionserhverv i det åbne land Stofstrømme i relation til moderne landbrugsejendomme Phosphatbelastning af søer Husdyrproduktion ? hvad kan naturen bære Økologisk jordbrug ? hvad kan de i forhold til konventionelle Transgene planter Agerlandets flora og fauna Naturgenopretning Skjern Å projektet. Mikrobiologiske forhold Scenarier i naturgenopretningsprojekter Etik i miljø- og naturforvaltning Genudsætning af dyr Arealanvendelse og grundvand Fluxe af nitrat og pesticider i jordbrugs ? grundvandsfasen Scenarier for landskabsudvikling i områder med særlige drikkevandsinteresser Modellering Politikintegration i miljø- og naturforvaltningen Arealrelaterede data Kvalitetsmål Habitatbeskyttelse Internationale konventioner og retlige forhold Flora og fauna ? rødlister, beskyttelse Luftbåren forurening Miljøøkonomi Critical loads, critical levels Monitering af nature- og miljøtilstand Skovrejsning Planlægning Datagrundlag Analyser af naturgrundlag | |||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||
Projektarbejdet er det bærende element i temaet, og udføres i tværfaglige grupper. Forelæsninger støtter indlæringen af især det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende Seminarer i journal clubs: Skal introducere deltagerne for videnskabelig litteratur og give mulighed for dybdegående faglig indsigt. Cases: Skal støtte især udførelsen af projektarbejdet Feltarbejde: Skal understøtte projektarbejdet ogf give mulighed for praktiske erfaringer | |||||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||||
For at opnå maksimalt resultat skal deltageren kunne demonstrere overblik over naturaspekter og miljøaspekter i arealforvaltningen, og sætte denne i en samfundsmæssig kontekst. | |||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||
Kompendium Ad hoc materiale til de enkelte cases og forelæsninger | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Urban and landscape studies, Phone: 35331819 Tove Enggrob Boon, tb@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Forestry, Phone: 35331760 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||