310020 Thematic Course: Nature and Environment

Details
Forest & Landscape   30 %
Department of Agricultural Sciences   17 %
Department of Ecology   14 %
Institute of Food and Resource Economics   13 %
Department of Natural Sciences   26 %
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Eksamen består af mundtlig fremlæggelse, der tager udgangspunkt i projektrapporten.

Weight: Mundtlig eksamen 100%



7-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamPræsentation af projektmilepæle
Opponering på fremlæggelser
Deltagelse i journal clubs
Deltage i 4 af 5 cases
Deltagelse i gruppeprojektarbejde
 
Organisation of TeachingForelæsninger Øvelser Projektarbejde Ekskursioner Journal Clubs
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: A

Blok 2
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesØkologi og naturresurser Klima jord og Planter
 
RestrictionsIngen
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer indenfor Grundvidenskab:

Viden om sammenhængen mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen/benyttelsen af arealer.

Kendskab til metoder til beskrivelse af landskabets og naturresursers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning.

Kendskab til håndtering af natur- og miljørelaterede data.

Forståelse for hvordan kulturlandskabets udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer.

Kendskab til de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen.

Kompetencer indenfor teknologi og produktion:

Kunne kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området.

Kendskab til værktøjer og modeller der bruges til forudsigelse og scenarie-formulering i natur- og miljøforvaltningen.
 
Course Objectives
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske natur- og miljøforvaltning.
Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger.
 
Course Contents
Kurset rummer udvalgte dele af den generelle miljø- og naturforvaltning. Ikke alle elementer vil blive behandlet i detaljer, men udvalgte cases vil præsentere problemstillinger og løsninger inden for natur- og miljøforvaltning.

Eksempler på cases omfatter:

Naturpleje
Botaniske og zoologiske værdier, mål og målopfyldelse
Analyser af Naturgrundlag
Græssere i naturplejen
Kulturhistoriske forhold

Landbrug og andre produktionserhverv i det åbne land
Stofstrømme i relation til moderne landbrugsejendomme
Phosphatbelastning af søer
Husdyrproduktion ? hvad kan naturen bære
Økologisk jordbrug ? hvad kan de i forhold til konventionelle
Transgene planter
Agerlandets flora og fauna

Naturgenopretning
Skjern Å projektet.
Mikrobiologiske forhold
Scenarier i naturgenopretningsprojekter
Etik i miljø- og naturforvaltning
Genudsætning af dyr

Arealanvendelse og grundvand
Fluxe af nitrat og pesticider i jordbrugs ? grundvandsfasen
Scenarier for landskabsudvikling i områder med særlige drikkevandsinteresser
Modellering
Politikintegration i miljø- og naturforvaltningen
Arealrelaterede data
Kvalitetsmål

Habitatbeskyttelse
Internationale konventioner og retlige forhold
Flora og fauna ? rødlister, beskyttelse
Luftbåren forurening
Miljøøkonomi
Critical loads, critical levels
Monitering af nature- og miljøtilstand

Skovrejsning
Planlægning
Datagrundlag
Analyser af naturgrundlag


 
Teaching And Learning Methods
Projektarbejdet er det bærende element i temaet, og udføres i tværfaglige grupper. Forelæsninger støtter indlæringen af især det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende Seminarer i journal clubs: Skal introducere deltagerne for videnskabelig litteratur og give mulighed for dybdegående faglig indsigt. Cases: Skal støtte især udførelsen af projektarbejdet Feltarbejde: Skal understøtte projektarbejdet ogf give mulighed for praktiske erfaringer
 
Learning Outcome
For at opnå maksimalt resultat skal deltageren kunne demonstrere overblik over naturaspekter og miljøaspekter i arealforvaltningen, og sætte denne i en samfundsmæssig kontekst.
 
Course Litterature
Kompendium
Ad hoc materiale til de enkelte cases og forelæsninger
 
Course Coordinator
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Urban and landscape studies, Phone: 35331819
Tove Enggrob Boon, tb@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Forestry, Phone: 35331760
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures36
theoretical exercises72
project work150
preparation99
Excursions40
Colloquia15
supervision10
examination1

423