310018 Thematic Course: Plants and Technology in Landscape Architecture

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationTwo blocks
 
Credits30 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationContinuous Assessment

written examination and oral examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: Individuel mundtlig prøve på basis af 3 projektopgaver og et hovedprojekt. De tre projektopgaver er: individuelt studie, materialestudie og planteprojekt. Den individuelle mundtlige prøve består af gennemgang af et emne i hovedprojekt, samt svar på pensumspørgsmål. Emne for projektgennemgang og pensumspørgsmål fastlægges i god tid inden mundtlig prøve.

Weight: Den individuelle mundtlige prøves projektgennemgang af hovedprojekt tæller 50 %, pensumspørgsmål 10 % og portofolioens tre projektopgaver 40 %



7-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamHovedprojekt og 3 projektopgaver skal være afleveret.
 
Organisation of Teaching
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: A

Blok 1
Week Structure: C, Fortrinvis adgang til cgd

Blok 2
Week Structure: A

Blok 2, Fortrinvis adgang til cgd
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesHåndværk og æstetik i landskabsarkitektur
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab: Kendskab til basisviden om materialer og elementer i landskabsarkitekturen som befæstelser, terræntrapper, terrænmure, terræninventar, beplantning og græs. Forståelse af landskabsarkitekturen som både kuntnerisk og funktionel disciplin med særlig indsigt i planter og teknologi. Være i stand til at indhente, vurdere og anvende viden om planter og teknologi inden for forskellige faser af planlægning og projektering på basis af anbefalede metoder og metoder fra tidligere studieaktiviteter. Kunne udarbejde planer for h.h.v. terrænregulering, afvanding, belægning og beplantning, samt vurdere og bedømme disse. Teknologi & Produktion Overføre teori og metoder fra skitsering, indhentning af viden og projektering til andre emner eller andre dele et landskabsarkitektprojekt. Vurdere og bedømme behovet for viden og muligheden for at bearbejde den i et landskabsarkitektprojekt. Etik & Værdier Reflektere over hvordan planter og teknologi kan bidrage til landskabsarkitekturene
 
Course Objectives
Det er målet, at kunnen udvikles inden for landskabsarkitektfagets arbejdsmetoder.Man lærer at behandle viden om planter, vegetationstyper, materialer, samt tekniske, konstruktive og biologiske forhold i forhold til landskabsarkitektur.

Målet er at præsentere en basis, som sætter den studerende i stand til løse basale opgaver som landskabsarkitekt, giver flere aspekter af landskabsarkitekturen og lyst studere planter og teknologi. Basis kan også bruges i andre tværfaglige studier.
 
Course Contents
Planter og teknologi fokuserer på funktionelle, biologiske og teknologiske aspekter inden for landskabsarkitektur, samtdig med at de kunstneriske og æstetiske aspekter indgår for at bevare faglig fokus, helhed og motivation.

Emnerne er: Terræn, befæstelser, terrænmure, trapper, anvendelse af planter og vegetationstyper, afledning af vand, drift og pleje

I kurset behandles basale materialer som indgår i landskabsarkitektprojekter grundigt: træer, buske, urter, græs, jord, vækstmedier, vand, natursten, beton, asfalt, grus og træ. Andre materialer berøres når de indgår i et projekt eller når det er hensigtmæssigt for at belyse en problemstilling.

Forelæsninger og studier baserer sig på et stort udvalg af litteratur, normer og standarder.

Basale konstruktioner som: plantehuller, og -bede, rodvenlig befæstelse, græsbede, befæstelser, terrænmure, trapper og terræninventar indgår i forelæsninger og i problembaserede studier.

Problembaserede studier om: terræn, plantevækst,
afvanding af befæstelser og kotering bruges til at introducere relevant litteratur, samt til at træne evnen til at indhente viden og bruge den i skitserng og projektering

Som et led i forståelsen af planter og teknologi i landskabsarkitektur indgår et praktisk kursus på RTS / Vilvorde i Roskilde i 8 arbejdsdage. Sikkerhedsfodtøj påkrævet.

Det praksisnære og konkrete i landskabsarkitektens arbejdsmetode - skitsering og projektering - gives et teoretisk og metodologisk fundament

Til sidst i kurset løses et større landskabsprojekt, der planlægges og projekteres fra program til hovedprojekt. Under skitsering studerer den studerende emner inden for planter og teknologi. Hovedprojektet projekteres i CAD.
 
Teaching And Learning Methods
Kurset er delt op i mindre forløb, rytmen i forløbet følger de tre hovedingredienser i portofolio: Materialestudie med praktisk kursus, planteprojekt, hovedprojekt med individuel studie I blok 1 indgår forelæsninger,studiekredse gæsteforelæsninger, ekskursioner, problembaserede studier, skitsering, fremlæggelse og kritik i gennemgang af en række emner. I blok 2 indgår et større landskabsarkitektprojekt, der løses i grupper. Hver studerende studerer individuelt et udvalgt emne med udgangspunkt i gruppens projekt, som en del af forløbet, der indgår desuden CAD-instruktion relevant for hovedprojekt.
 
Learning Outcome
?
 
Course Litterature
Olsen Ib Asger, Planter i miljøet Forlaget Grønt Miljø 1999.

Holgersen og Dam, Befæstelser, Forlaget Grønt Miljø 2002.

Normer og vejledning for Anlægsgartnerarbejde. 2005. Danske Anlægsgartnere. Forlaget Grønt Miljø.
 
Course Coordinator
Torben Dam, toda@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331797
Stephan Pauleit, sp@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331787
Anders Busse Nielsen, bussen@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331770
Peter Lundsgaard Hansen, plh@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331826
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures180
project work370
Excursions20
examination40
supervision155
practicals60

825